Øresundsbron lancerer jubilæumsfilm om brobyggere

Øresundsbron er sundets smykke og drømmenes bærer. Sammen har vi bygget broer i 20 år, og sammen bygger vi broer i mange år fremover. Nu udgives Øresundsbro Konsortiets jubilæumsfilm til 20-årsdagen den 1. juli – en film, der fremhæver de tusindvis af mennesker og virksomheder, der hver dag bidrager til integrationen.

– Vores jubilæumsfilm understreger styrken af at holde sammen og samarbejde i regionen og minder om de positive effekter, når vi gør det. Med en bro, der forbinder to lande, bygges der masser af menneskelige broer hver dag, gennem integration i arbejdslivet, studielivet og fritiden, siger Caroline Ullman-Hammer, administrerende direktør for Øresundsbro Konsortiet.

“Sammen bygger vi broer” er konsortiets jubilæumstema, som også præger jubilæumsfilmen. Den giver et tilbageblik på historiske billeder fra byggefasen, og da den sidste brodel blev sat på plads i Øresund – men især fremhæver den de nuværende og fremtidige møder og oplevelser mellem mennesker på begge sider af sundet.

– Øresundsforbindelsens 15,9 kilometer stål og beton giver forudsætninger for lettere at gribe mulighederne på den anden side af sundet, men uden dem, der bruger broen, bygges der jo ingen nye broer, siger Ullman-Hammer.

To stemmer om Øresundsbrons jubilæumsfilm

Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), formand for kommunalbestyrelsen i Malmø:

”Øresundsbron er et strålende eksempel på betydningen af en fast forbindelse. Broen forbinder os, og sammen bliver vi Nordens største arbejdsmarkedsregion. Filmen giver mig en varm påmindelse om alt det positive, som broen har bidraget med i løbet af disse tyve år – for pendlerne, erhvervslivet og dagligdagen. Job og fornøjelse i en skøn blanding.”

Frank Jensen (S), overborgmester i København:

”Øresundsbron er en fysisk manifestation af det stærke bånd, der er mellem os, der bor i Danmarks hovedstad og i Sydsverige. Vi er fra hver vores side af broen i familie med hinanden, vi arbejder på begge sider, vi tager på ferie, shopping og til kulturoplevelser. Med broen blev det for 20 år siden for alvor muligt at integrere hele regionen i ét samlet arbejdsmarked, det, vi i dag kalder Greater Copenhagen, hvor broen er hovedpulsåren i en region, der rummer 4,3 millioner mennesker.”

Sammen bygger vi broer – Tillsammans bygger vi broar

Kontakt John Alexander Sahlin, kommunikationsansvarlig ved Øresundsbro Konsortiet, på +45 33 41 61 15 eller jsa@oresundsbron.com for mere information.

Øresundsbron er den faste forbindelse mellem Danmark og Sverige. Den er 16 kilometer lang og består af en bro, en tunnel og den kunstige ø Peberholm. Øresundsbron drives af Øresundsbro Konsortiet.