Øresundsindex 2022: Syv ud af ni indikatorer udvikler sig negativt i Øresundsregionen

Syv ud af ni indikatorer for udvikling og integration af Øresundsregionen havde en negativ udvikling i 2021 sammenlignet med 2015. Sådan er situationen, når Øresundsindex bliver lanceret for første gang. Godstrafikken og erhvervsaktiviteterne på den anden side af sundet er stigende. Men blandt andet passagerrejser, pendling og gæsteovernatninger viser en negativ udvikling.

– Øresundsindex giver os et vigtigt billede af situationen for regionen og viser, at udviklingen går den forkerte vej på flere områder. Nu skal der gøres en indsats for at vende udviklingen, og rapporten giver vigtige indsigt i indsatsområder inden for alt fra hotelbranchen og politik til erhvervslivet, siger Linus Eriksson, adm. direktør hos Øresundsbron.

Læs hele rapporten her

Øresundsindex består af en vægtning af ni indikatorer – inden for trafik, arbejdsmarked, erhvervsliv og hverdagsintegration – og ender med en værdi på 85 for 2021, hvilket kan sammenlignes med 100 i basisåret 2015. Ud over integrationsindekset ses der også på den økonomiske udvikling i Øresundsregionen. Øresundsbro Konsortiet er initiativtager og finansierer Øresundsindex, men dataindsamlingen og analyserne foretages af det uafhængige dansk-svenske videncenter Øresundsinstituttet.

Der bor godt 4 millioner mennesker i Øresundsregionen, og siden 2015 er antallet af indbyggere steget med næsten fem procent. I denne periode har både Danmark og Sverige også oplevet et økonomisk opsving. Men samtidig er der ikke sket en nævneværdig stigning i interaktionen på tværs af Øresund, hvilket Øresundsbro Konsortiet derfor betragter som et fald i integrationen i regionen. På trods af den stærke vækst i samfundet steg Øresundsindex marginalt fra 100 til 103 mellem 2015 og 2019.

– At effekten af pandemien er meget tydelig i dette års Øresundsindex er ikke overraskende. Mere bekymrende er de tidligere års stagnation, selvom forhold som forskelle i valutakurs, løn og boligpriser taler for en øget integration.  Syv års grænsekontrol har sat sine spor. Vi skal genopbygge tilliden til en åben region, hvor flere tør tage arbejde, købe bolig eller studere på den anden side af sundet, siger Linus Eriksson.

Knap 16.800 mennesker pendlede over grænsen i 2020. Det kan ses i forhold til næsten to millioner beskæftigede mennesker i Øresundsregionen. Med den nuværende mangel på arbejdskraft i Danmark og høj arbejdsløshed i Skåne er der potentiale for at øge grænsependlingen.

– Det skal være nemt og pålideligt at pendle mellem Skåne og Sjælland. Lige så let og oplagt som at pendle mellem Malmø og Lund. Flere grænsebarrierer skal fjernes. En ny skatteaftale ville tage os et stort skridt fremad, siger Linus Eriksson.

Læs hele rapporten her

Yderligere information: Kontakt Øresundsbrons presseafdeling på +45 33 41 61 15 eller presse@oresundsbron.com. Øresundsbrons administrerende direktør, Linus Eriksson, er til rådighed for et interview.

Fakta: Øresundsindex 2022

Øresundsindex 85: Mellem 2015 og 2019 var ændringerne små i både trafikken over sundet og inden for flere andre integrationsområder. Det samlede Øresundsindex varierede fra 100 til 103. Den største positive ændring ses for antallet af virksomheder i nabolandet, godstransport over Øresund og gæsteovernatninger på den anden side af Øresund. Da coronapandemien ramte, faldt nogle indikatorer kraftigt, mens andre forblev relativt stabile, og det samlede indeks landede på 82. I 2021 er flere indikatorer vendt lidt opad igen, og indekset er steget til 86.

Reduceret integration: Det samlede Øresundsindex steg fra 100 til 103 mellem 2015 og 2019. Derefter faldt indekset til 82 i 2020, hvorefter det blev genoprettet til 85 i 2021. Øresundsindex måler integration på tværs af Øresund for ni forskellige indikatorer. Faldet ses hovedsageligt i det samlede antal passagerrejser og antallet af gæsteovernatninger over Øresund og hænger sammen med coronapandemien og rejserestriktioner. Andre indikatorer har en mere jævn udvikling, men tallene viser også et vist fald for flytninger over Øresund, grænsependling, antal studerende i nabolandet og danskejede sommerhuse i Skåne.

Øget erhvervsaktivitet: Godstrafikken over Øresund er stigende. I løbet af det første år af coronapandemien faldt den en smule, men i 2021 var antallet af godstransporter på et højere niveau sammenlignet med både 2019 og 2015. Antallet af danskejede virksomheder i Sverige og antallet af svenskejede virksomheder i Danmark vil ligeledes stige frem til og med det seneste statistikår 2019.

Pendling: På trods af fortsat grænsekontrol siden november 2015 og pandemien fra 2020, er pendlingen ikke faldet drastisk. Men der er færre, der pendler, især fra Østdanmark til Skåne, hvilket i forvejen udgør en meget lille del af den samlede grænsependling. I alt 16.500 mennesker pendlede over grænsen i 2020. Det kan ses i forhold til næsten to millioner beskæftigede mennesker i Øresundsregionen.

Flytninger over sundet: I 2021 var antallet af flytninger over Øresund på det laveste niveau i hele perioden 2015-2021. Kun omkring 3.000 mennesker flyttede over grænsen. Sammenlignet med anden flytteaktivitet i regionen er det meget lidt. I 2021 flyttede godt 1.800 personer fra Skåne til Østdanmark, mens omkring 31.000 personer flyttede fra Skåne til et andet len i Sverige og omkring 9.000 flyttede til udlandet. Til gengæld flyttede 1.200 personer fra Østdanmark til Skåne. Samtidig flyttede godt 28.000 personer fra de to danske regioner til et andet land og godt 39.000 personer flyttede fra Region Hovedstaden til en anden del af Danmark.

Fakta: Kort om metode og basisår

Der er valgt ni forskellige indikatorer til at måle integrationsudviklingen i Øresundsregionen. De fokuserer på fysisk interaktion på tværs af Øresund og dækker fire forskellige områder: trafik, arbejdsmarked, erhverv og hverdagsintegration. Hver af disse indikatorer er baseret på officielle statistikker, der er transparente og tilgængelige.

Ud over integrationsindekset ses der også på den økonomiske udvikling i Øresundsregionen. Udviklingen i bruttonationalproduktet (BNP) ses som et vigtigt mål for væksten i regionen.

2015 er valgt som basisår med indeks 100. Det var et år, der ikke var præget af ID- og grænsekontrol (Sverige indførte grænsekontrol den 12. november 2015). Der var hverken markant høj- eller lavkonjunktur og ingen større forskel på økonomien og forholdet mellem de to lande. Valutakursen lå på et normalt niveau på omkring 125 SEK for 100 DKK. 2015 betragtes derfor som et godt sammenligningsår.

Læs mere om metoden i rapporten.