Pressefremvisning af dynamiske fartbump i betalingsanlægget

De nye, dynamiske fartbump er ved at være klar til at blive taget i brug i Øresundsbrons betalingsanlæg. I den forbindelse vil vi gerne invitere pressen til en demonstration.

De dynamiske fartbump, Actibump, er udviklet af firmaet Edeva i Linköping. De fungerer ved, at en radar registrerer, om en bil nærmer sig med for høj hastighed. Hvis det er tilfældet, advares billisten, og såfremt hastigheden ikke sænkes, åbnes en lem i vejbanen, så der opstår en kant. Kanten er synlig for føreren, der har mulighed for at sænke hastigheden. Sker det, lukkes lemmen igen. Føreren kan således selv vælge, om fartbumpet skal passeres eller ej.

For biler, der sænker hastigheden efter advarslen, eller i forvejen kører med tilladt hastighed, opleves fartbumpet ikke.

Fartbumpene installeres for at øge sikkerheden for trafikanter og bromedarbejdere i betalingsanlægget, og vil blive taget i brug efter pressefremvisningen.

Information om pressefremvisning

Tid: Tirsdag den 20. maj kl. 11.00

Sted
Øresundsbrons betalingsanlæg. Vi mødes på Lernacken Syd, og går derefter samlet over til banerne med fartbump.

Parkering
Kør fra til højre efter betalingsanlægget og tolden er passeret, og ind på parkeringspladsen. Følg skiltene mod ”Kundeservice” (Lernacken Syd).

Fotos
Deltagere i demonstrationen er velkommen til at tage billeder. Derudover vil en pressemeddelelse med link til billeder blive sendt ud umiddelbart efter fremvisningen.

Relevante personer
Håkan Kiendl, chef for betalingsanlægget, Øresundsbro Konsortiet, samt David Eskilsson, administrerende direktør for Edeva, vil være til stede under pressevisningen.

Tilmelding (senest mandag d. 19. maj)

Kontakt Øresundsbrons presseafdeling, hvis du ønsker billetter til passage over broen, presse@oresundsbron.com

Læs mere om fartbumpene her: http://dk.oresundsbron.com/page/1795

For mere information, kontakte Sanna Holmqvist, Head of Public Relations, Øresundsbro Konsortiet, +46 706 76 09 76 eller pressevagten +45 33 41 61 16.