Små fremskridt for Øresundsbron – men der er lang vej til 2019-niveauer

Øresundsbro Konsortiets resultat før værdiregulering blev et overskud på 876 mio. DKK, en stigning på 75 mio. DKK i forhold til 2020, men et fald på 405 mio. DKK i forhold til 2019.

Godstrafikken over Øresundsbron nåede rekordhøje niveauer i 2021. Men for fritids-, pendler- og erhvervstrafikken var det endnu et år med reduceret trafik i forhold til 2019.

– Vores årsregnskab viser tydeligt, at restriktionerne har ramt rejserne over sundet hårdt, men at der stadig er mange, der har brug for at rejse over broen til arbejde, uddannelse og fritidsaktiviteter. Mange mennesker lever deres daglige liv i to lande, og det skal være lettere, ikke sværere, at krydse Øresund. Tiden er inde til at genoptage Øresundsbrons grundlæggende idé om at skabe en sammenhængende integreret region, siger Linus Eriksson, administrerende direktør for Øresundsbron.

2021 både startede og sluttede med skærpede indrejseregler – noget der tydeligt indvirkede på rejserne over Øresundsbron. I årets første kvartal faldt trafikken med cirka 60 procent i forhold til samme periode i 2019. Indrejserestriktionerne begyndte at lette før sommeren, og genopretningen kom i gang. Kombinationen af færre restriktioner og Øresundsbrons genstartskampagne "Kør en tur – få en tur" i efteråret bidrog til et endnu stærkere opsving og 17.000 nye aftalekunder i perioden september til november.

Øresundsbrons samlede trafik i november faldt med 12 procent sammenlignet med samme måned i 2019. Men før jul blev der igen indført skærpede indrejseregler i begge retninger og decembertrafikken faldt med 22 procent i forhold til 2019.

Vi havde 32.000 flere aftalekunder ved udgangen af 2021, end ved begyndelsen af året. Trafikken var næsten 90 procent genoprettet, da de nye restriktioner blev indført i december. Dette viser, at der er en iboende vilje til at rejse mellem landene. Det er et potentiale, som vi bør udnytte, og som er godt for begge stater, siger Linus Eriksson.

Hver dag passerede i gennemsnit 13.131 køretøjer broen i 2021, hvilket kan sammenlignes med 20.423 i 2019. Til gengæld var det en forbedring på 4,7 procent i forhold til 2020 – et år, der begyndte med normal trafikudvikling i de første 2,5 måneder – takket være fremgangen i godstrafikken.

Godstrafikken på broen steg i 11 ud af 12 måneder i forhold til 2019. I både marts og juni passerede for første gang over 50.000 lastbiler per måned.

I 2021 er godstransporterne blevet endnu vigtigere. I endnu et år stiger antallet af de rigtig lange lastbiler, efter at vi har fjernet pristillægget for modulvogntog. Vores kunder har kunnet transportere mere gods per passage til en lavere pris. Bedre for både miljøet og transportøkonomien, siger Linus Eriksson.

Personbiltrafikken faldt med 39,2 procent i forhold til 2019 – heraf fritidstrafikken med 43,1 procent, kontanttrafikken med 36,8 procent og erhvervstrafikken med 53,8 procent. Pendlertrafikken faldt mindre, nemlig med 28,1 procent. Og bustrafikken havde det største fald på 62,7 pct.

Selskabets økonomi er fortsat robust, og tilbagebetalingstiden, der har en lang tidshorisont frem til senest 2050, forventes ikke at blive påvirket af dette års resultat.

Fakta: Indtægter og omkostninger

• Vejtrafikindtægterne steg med 94 millioner DKK til 1.079 millioner. Jernbaneindtægter på 518 millioner DKK er indekseret og er derfor ikke påvirket af trafikmængden.
  • Øresundsbro Konsortiets driftsomkostninger steg en smule som følge af valutakurseffekter og engangsomkostninger – fra 249 til 260 millioner DKK – men holdt sig indenfor budgettet.
  • Renteudgifterne steg med 80 millioner DKK til 202 millioner DKK, som følge af højere inflation, der påvirker realrentegælden.
  • Afskrivningsplanen for en del af anlægget blev revideret i 2020, hvilket resulterede i en engangseffekt og en reduktion af Øresundsbro Konsortiets afskrivninger på 76 millioner DKK i 2021.

Kontakt Øresundsbrons presseafdeling for yderligere information: +45 33 41 61 15