Sommeren gav tre nye rekorder på Øresundsbron

To nye trafikrekorder blev slået på Øresundsbron denne sommer – ca. 857.500 køretøjer passerede i juli, og det er den hidtil højeste månedstrafik på forbindelsen.

Og den 20. juli passerede 32.100 køretøjer, hvilket er trafikrekord for ét døgn.

– Trafikrekorderne vidner om en rigtig stor interesse for at køre over til nabolandet, og vi tror, at dette kan være et udtryk for, at flere vælger at afholde ferie i nærområderne. Vi oplever også en øget interesse for tilbud og inspiration fra vores fordelsklub, siger Fredrik Jenfjord, direktør for Salg og Marked ved Øresundsbron.

Sommeren er altid en intensiv trafikperiode på Øresundsforbindelsen, og ligesom i de foregående år markerer det sig i juli måned. Vejtrafikken i juli er øget med 2,8 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Den tidligere månedsrekord fra juli 2017 er dermed øget med ca. 10.000 køretøjer. Døgnrekorden fra den 20. juli har 100 flere køretøjer, end der blev noteret ved den seneste rekord den 22. juli 2017.

– At to rekorder bliver slået efter et halvt år med noget mindre trafik, er rigtig positivt. Det ser derfor ud til, at kursen på den svenske krone virker til at spille en mindre rolle i en måned, hvor folk holder sommerferie. I vinter- og forårsperioden så vi nemlig tydeligt, at svenskerne rejste mindre pga. kursen, men at nedgangen i trafikken blev marginal grundet danskernes øgede rejser, især blandt fritidskunder. Men takket være den gode sommertrafik har tabet derfor udlignet sig, siger Fredrik Jenfjord.

Når det gælder øvrig sommertrafik, passerede 721.900 køretøjer på Øresundsbron i juni – hvilket er en lille stigning sammenlignet med sidste års 721.200. I august passerede 762.700 køretøjer, hvilket svarer til et lille fald på 0,4 procent i forhold til sidste år.

Antallet af BroPas Fritid-kunder var cirka 547.000 ved udgangen af august – en stigning på 11 procent sammenlignet med samme tidspunkt sidste år, hvilket er rekordmange aftalekunder.

Trods rekordtrafik i juli har der ikke været nogen bekymringer i forhold til lange ventetider ved betalingsanlægget. Siden sommeren 2018 er der blevet foretaget et omfattende arbejde for yderligere at øge kapaciteten ved betalingsanlægget, for eksempel gennem forbedret teknik ved korttransaktioner og et mere optimeret kassesystem. Desuden betaler flere BroPas-kunder via deres nummerplader, hvilket gør det muligt at passere uden en bizz.

– Vi vil gerne tilbyde vores kunder hurtige, nemme og sikre passager året rundt, og dette har vi i denne sommer kunnet leve op til. En veldimensioneret bemanding, og at teknikken har fungeret stabilt hele sommeren, gør det rigtig nemt at passere, siger Göran Olofsson, leverancedirektør hos Øresundsbron.

Foto: Drago Prvulovic/Øresundsbron. Billeder kan frit bruges i redaktionelle sammenhænge mod kreditering og kan hentes i fuld opløsning via dette link: https://www.skyfish.com/p/oresundsbron

Fodnote: Trafiktallene for sommeren er præliminære og kan korrigeres marginalt.

Kontakt John Alexander Sahlin, kommunikationsansvarlig ved Øresundsbro Konsortiet, på +45 33 41 61 15 eller jsa@oresundsbron.com for mere information.

Øresundsbron er den faste forbindelse mellem Danmark og Sverige. Den er 16 kilometer lang og består af en bro, en tunnel og den kunstige ø Peberholm. Øresundsbron drives af Øresundsbro Konsortiet.