Vandbaseret maling på Øresundsbron – det første penselstrøg er taget

Det første penselstrøg er taget fra Øresundsbrons specialbyggede platform – det vil tage 13 år at male stålkonstruktionen om, og arbejdet vil snart begynde i fuld skala. I stedet for en epoxy-baseret maling – som broen blev malet med den første gang – har man nu valgt en mere miljøvenlig, vandbaseret maling.

At kunne vælge en holdbar maling, som også er mere bæredygtig for miljøet, føles virkeligt godt, siger Bengt Hergart, anlægsdirektør hos Øresundsbron.

Stålkonstruktionen males om for at sikre den fortsatte beskyttelse mod vind og vejr. Malerleverandøren Muehlhan vandt sidste sommer udbuddet af de første års malerarbejde, og i tilbuddet præsenterede man en vandbaseret maling.

Valget af maling er meget vigtigt, ikke mindst ud fra et miljømæssigt perspektiv. Men det skal også være en maling, der holder godt og giver god beskyttelse i lang tid, siger Bengt Hergart.

Såkaldte "pull-off"-tests er blevet udført på broen i løbet af de seneste seks måneder, hvilket betyder, at man måler, hvor god vedhæftningen er. Testresultaterne af den vandbaserede maling viser en vedhæftning, der er 2-3 gange så høj som konsortiets krav.

– Vi har tillid til, at vi vælger en maling, der holder godt og længe, og som tager større hensyn til miljøet og det naturbeskyttede område, som vi maler i nærheden af, siger Bengt Hergart og henviser til den kunstige ø Peberholm.

I havmiljøer er det ikke lige så almindeligt med vandbaseret maling som med epoxymaling, men der er referenceobjekter, hvor vandbaseret maling anvendes og fungerer godt. Blandt broer er for eksempel Storstrømsbroen og Limfjordsbron.

Rengørings- og malerarbejde vil begynde i stor skala, så snart vejret tillader det. Muehlhans malere vil arbejde fra specialdesignede platforme, der muliggør en omkostningseffektiv og sikker maleproces, og samtidig påvirkes hverken jernbane- eller motorvejstrafikken. Den første af tre blev konstrueret sidste sommer.

Da broen blev malet senest, skete det indendørs og på land, før den blev placeret ude i sundet. Nu skal der males under helt andre omstændigheder, tæt på jernbanens køreledninger og tog, der passerer i høje hastigheder samt i hårdt vejr i stor højde over havets overflade. Derfor er disse platforme nødvendige, siger Johan Nord, projektleder på Øresundsbron.

En del mindre omfattende monteringsarbejde er ikke færdigt endnu, og man skal montere vejrbeskyttelse, men for os står det allerede klart, at platformen opfylder de gældende behov på en sikker og smidig måde.

FAKTA:

• Hvorfor skal broen males om? Vejr, vind og korrosion slider på broen. Et nyt lag af maling er nødvendigt, for at broen fortsat har en god beskyttelse og en lang levetid.
  • Hvordan løses det? Tre flytbare og specialdesignede platforme, der passer til netop Øresundsbron, vil hænge fra siden af broen for at malearbejdet kan udføres sikkert og problemfrit. Da broen blev malet allerførste gang, før den blev placeret i sundet i slutningen af 90’erne, foregik det indendørs og på land. Nu skal malerarbejdet ske under helt andre omstændigheder.
  • Hvor meget skal males? Stålkonstruktionerne udgør et areal på næsten 300.000 kvadratmeter.
  • Hvor lang tid tager det? Malerarbejdet på den sydlige side er planlagt til at løbe fra 2020 til 2023. Den nordlige side vil blive malet 2024-2028. Undersiden skal også males, med start i 2028. Desuden vil der sideløbende blive udført reparationsmalerarbejde. Hele ommalingen forventes at være færdig i 2032.
  • Vil tilgængeligheden af broen blive påvirket? Malerarbejdet vil blive gennemført med minimal påvirkning af motor- og jernbanetrafik. Målet er, at hverken bil- eller togkunder skal lægge mærke til det.
  • Er det et dyrt projekt, som vil medføre højere priser? Det er dyrt at male om. Men Øresundsbron har et vedligeholdelses- og investeringsbudget, der dækker omkostningerne. Det er et planlagt projekt og vil derfor ikke påvirke Øresundsbrons finanser eller prissætning.

Det første penselstrøg er blevet sat af anlægsdirektør Bengt Hergart. Foto: Johan Nilsson/Øresundsbron

Kontakt John Alexander Sahlin, kommunikationsansvarlig ved Øresundsbro Konsortiet, på +45 33 41 61 15 eller jsa@oresundsbron.com for mere information.

Øresundsbron er den faste forbindelse mellem Danmark og Sverige. Den er 16 kilometer lang og består af en bro, en tunnel og den kunstige ø Peberholm. Øresundsbron drives af Øresundsbro Konsortiet.