Nordiske banker tager det første skridt i retning mod at udvikle verdens første tværnationale betalingssystem i realtid i forskellige valutaer

Report this content

I dag annoncerer ejerne af P27 Nordic Payments Platform AB, Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, OP Financial Group, SEB og Swedbank en række vigtige aftaler, der lægger grunden til realiseringen af Nordens første betalingssystem i realtid. Ejerne har i dag underskrevet en aktionæraftale, er blevet enige om en virksomhedsplan og har indgået en økonomisk forpligtelse, som vil dække alle omkostninger, indtil virksomheden er økonomisk bæredygtig, forventeligt i 2021. Det er ambitionen at lancere betalingsplatformen i 2021.

Samarbejdet, den fælles ambition og de finansierende bankers stærke forpligtelse sikrer, at P27 har det solide fundament, der skal til, for at realisere visionen om et integreret, tværnationalt betalingssystem til de 27 millioner mennesker, der bor i den nordiske region.

P27 vil gøre det muligt at udføre nationale og tværnationale betalinger i batch og realtid hurtigt og prisbilligt på en sikker og alsidig platform.  Indledningsvis vil platformen tillade betalinger omgående mellem mennesker og virksomheder i landene Danmark, Finland og Sverige, hvilket vil styrke vækst og udvikling i regionen. Platformen bliver designet til at kunne udvides for også at muliggøre tværnationale betalinger i resten af Norden, hvilket vil bidrage til styrkelsen af Nordens betalingsøkosystem.

Lars Sjögren, CEO i P27 Nordic Payments Platform AB, siger: "P27 bliver verdens første integrerede nationale og tværnationale betalingsplatform i realtid. Den nordiske banksektor har allerede en førende position i Europa, og P27 vil hjælpe til at udvide og konsolidere denne position yderligere. Dagens beslutning fra alle vores ejere viser deres engagement, overbevisning og støtte."

Paula da Silva, formand for bestyrelsen i P27 Nordic Payments Platform AB, siger: "Dette nordiske initiativ blev indledt i slutningen af 2017. Ejernes samarbejde og engagement har været stærkt i hele projektfasen, og dagens meddelelse er et bevis på deres fortsatte støtte."

P27-initiativet begyndte i 2017 som et fælles nordisk bankprojekt. I maj 2019 blev der oprettet et midlertidigt selskab. I juni 2019 blev der indgået en aftale med MasterCard om at drive betalingsplatformen. Målet med initiativet er at skabe en fælles avanceret betalingsplatform for de nordiske lande. Det næste skridt for P27 er at indhente de nødvendige clearing-licenser og godkendelser af fusionsansøgninger samt fortsat at udvikle clearing-platformen sammen med MasterCard.

Du kan indhente yderligere information ved at kontakte:

Martin Georgzén, P27 Nordic Payments Platform

martin.georgzen@nordicpayments.eu | +46 730 233607

Rickard Ydrenäs, P27 Nordic Payments Platform

rickard.ydrenas@nordicpayments.eu | +46 76-316 31 32

Om P27
P27 Nordic Payments Platform AB, www.project27.info er et initiativ af seks af de største banker i Norden; Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, OP Financials Group, SEB og Swedbank. Målet med dette initiativ er at skabe en fælles avanceret betalingsplatform for de nordiske lande. Arbejdet startede i slutningen af 2017 med ambitionen om at lancere platformen i 2021. Migrationen er underlagt en godkendelse af en fusionsansøgning og en clearing-licens. Navnet P27 stammer fra antallet af borgere i de nordiske lande, 27 millioner mennesker.