FT4 hjælper med at holde styr på vejret

Der findes kun en lille håndfuld kameraer, som magter at følge deres fotografer gennem prøvelser som tropisk regn og snestorme. Og det nye Lumix DMC-FT4 er nok det eneste kamera, der også kan levere et grundlag for en vejrprognose. Med funktioner som indbygget GPS med kort, kompas, højdemåler og barometer er FT4 et unikt multi-værktøj til eventyreren.

Efter succesen med sidste års multi-testvinder FT3 lancerer Panasonic nu efterfølgeren FT4, som er blevet udrustet med mange spændende og smarte opdateringer, der vil blive værdsat af aktive friluftsmennesker. Med interval-indstilling (Time Lapse) kan kameraet for eksempel følge en blomst, som springer ud – minut for minut i op til 12 timer. Eller hvad med Panorama Shot, som giver dig mulighed for at panorere op til 360 grader, mens kameraet hjælper dig med at føje billederne sammen til en perfekt helhed?

FT4 har en indbygget evne til at analysere omgivelserne og hjælpe fotografen videre frem. GPS-funktionen kan nu kombineres med kort, som indlæses fra en medfølgende DVD. Her kan brugeren tagge sine bedste dyk, snowboard-ture eller rejsemål med land, by og seværdighed afhængigt af beliggenhed. Højdemåleren er blevet mere præcis, fordi kameraet nu kombinerer information fra barometer og GPS. Barometeret kan også bruges til at vise dybde under vandet. Både højdemåler og barometer logges, så du kan bruge historiske data til at forudsige vejret.

Smarte funktioner og tekniske finesser er kun begyndelsen. Det, som får FT4 til at forvise konkurrenterne til udskiftningsbænken, er kombinationen af hårdførhed og høj fotokvalitet. Den robuste gummipakning gør kameraet vandtæt ned til 12 meters dybde, stødsikkert ved fald fra 2 meter og helt beskyttet mod sand og snavs. Desuden fungerer det i kulde ned til  -10°C, hvad der kan være praktisk på vores kolde breddegrader. Til hårdførheden hører også den optiske billedstabilisering Power O.I.S. Active, som er udviklet til at sikre skarpe billeder ved aktiv fotografering.

Det integrerede zoom-objektiv LEICA DC VARIO-ELMAR består af ikke færre end 10 linser med 6 asfæriske overflader og opfylder Leica's yderst strenge kvalitetskrav. I kraft af den nyudviklede teknologi med Intelligent Zoom får FT4 et zoom-område på op til 9,3 x. Kun få kameraer i klassen er mere lysfølsomme end FT4,

og kombinationen med avanceret støjreduktionsteknologi betyder, at også indendørs og natbilleder bliver vellykkede. Video optages i højeste kvalitet i Full HD og AVCHD, mens det mere PC-venlige format MP4 også kan vælges som alternativ.

DMC-FT4 kommer i farverne sort, silver, blå og orange.

DMC-FT20

Ikke helt så sofistikeret, men næsten lige så hårdført er det nye FT20. Dette kamera kan hele familien kan bruge over alt, hele året rundt – lige fra solrige strande til snedækkede slalombakker. Og der er ingen fare, hvis kameraet havner i hænderne på børn. Hvis noget kamera kan tåle det, så er det FT20. Vandtæt til 5 meters dybde, stødsikkert fra 1,5 meters højde og beskyttet mod nordiske kuldegrader ned til -10°C.

Den automatiske programvælger Intelligent Auto kombineret med en effektiv optisk billedstabilisering gør det utroligt nemt at få rigtig fine og skarpe billeder. Desuden har FT20 et fint 25 mm vidvinkel-objektiv fra Leica og kan videofilme med MP4-format i HD-kvalitet (720p). Funktionen LUMIX Image Uploader gør det nemt, når familien vil dele billeder på Facebook og videoer på YouTube.

DMC-FT20 kommer i farverne sort, rød, orange og blå.

Kameraerne vil være ude i butikkerne i marts/april.

Priser på kameraerne er endnu ikke fastlagt.

Hvis du ønsker yderligere oplysninger, kontakt da venligst:

Mac Berggren
Senior Nordic Product Manager
Lumix / Camcorder / Rec. Media
mac.berggren@eu.panasonic.com

Hanna Sandler
Nordic Jr Product Manager
Lumix / Camcorder / Rec. Media
hanna.sandler@eu.panasonic.com

For udlån af testprodukter kontakt venligst:

Text 100
Therese Fischer-Larsen
therese.fischer-larsen@text100.com

Text 100
Tue Kristensen
tue.kristensen@text100.com

For at se billeder i høj opløsning log venligst ind på:

ftp://press:panasonic09@94.247.168.181/Product_Picture/DIGITAL_STILL/2012/Lumix compacts/

Panasonic Corporation er et af verdens førende producenter af tekniske forbruger-, handels- og industriprodukter. Selskabet omsatte for i alt ca. 79 milliarder EUR i løbet af det seneste regnskabsår, hovedkontor er baseret i Osaka, Japan, og er blandt andet børsnoteret i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE).

Panasonic Nordic AB er et hel-ejet datterselskab, som har aktiviteter i Sverige, Norge, Danmark og Finland. I Norden omsætter Panasonic for over 2 milliarder DKK om året og har mere end 100 ansatte. I Norden markedsføres fortrinsvis produktgrupperne Audio / video, HiFi, kontorprodukter, telekommunikation, husholdningsapparater, batterier, professionelt broadcasting-udstyr, samt elektriske komponenter. For at få mere information om selskabet og varemærket Panasonic, besøg vores hjemmeside www.panasonic.dk

Tags: