Kompakt kamera byder på unikt zoomforhold

Allerede i 2002 lancerede Panasonic billedstabiliseringsteknologien i sine digitale stillbilledkameraer med 12x optisk zoom. Nu, tre år senere, er virksomheden den første i branchen, der introducerer den samme nyskabende teknologi i kompakte digitale stillbilledkameraer. Den nye serie omfatter i alt fem modeller og indgår i produktfamilien LUMIX, hvor den mest avancerede model, DMC-FZ5, præcis som sin lidt større forgænger, byder på 12 gange optisk zoom.

- Vi var først på markedet med 12 gange optisk zoom, og for den model var optisk billedstabilisering et must. Nu kan vi tilbyde markedet samme zoomforhold, men i en kompakt pakke, siger Anders Jonsson, produktchef hos Panasonic Nordic AB. Det er naturligvis et stort plus at få fine billeder, selvom man ryster på hånden. At kameraet samtidig er lille og fleksibelt uden at give afkald på ydeevne og funktioner, gør ganske enkelt kameraet ideelt, tilføjer han. Imødekommer de avancerede brugeres behov DMC-FZ5 er den mest avancerede model af de nye medlemmer i LUMIX-familien. Det kompakte kamera med tolv gange optisk zoom og fem megapixel er en videreudvikling af FZ3. Virksomhedens formål med modellen er at tilbyde amatørfotografen muligheder for avanceret fotografering uden at tage springet op til professionelt udstyr. Modellen er udstyret med en meget kraftfuld processor, som tilbyder en høj billedkvalitet samt markedets bedste ydeevne for f.eks. lukkertid. Den nye processor giver en ti procent højere billedopløsning end tidligere modeller. Den optiske zoommulighed i kombination med den digitale (4 ganges forstørrelse) giver brugeren en maksimal forstørrelse af et objekt på op til 48 gange. - Dette kamera henvender sig til brugeren, der har lidt større krav og behov. Trods sit kompakte design tilbyder zoomen unikke muligheder for fotografering på store afstande, f.eks. ved sportsarrangementer, hvor man sidder eller står langt væk fra de udøvende. Kameraets størrelse i kombination med billedstabiliseringsteknologien gør også, at man ikke er afhængig af et stativ for at undgå slørede billeder, hvilket er almindeligt, når man tager billeder på lang afstand, afslutter Anders Jonsson. FZ5 er også udstyret med en række nye funktioner i forhold til sin forgænger. Kameraet er udstyret med ni forskellige indstillinger til håndtering af alle typer fotograferingsbehov. En automatiseret funktion registrerer, om billedet tages vertikalt eller horisontalt, når brugeren indstiller kameraet til visningsfunktionen. Uanset om man ser på billederne på kameraets LCD-skærm eller på tv’et via et AV-kabel, vises billederne i den vinkel, de er taget i. Producenten af batterierne oplyser, at batterierne rækker til fotografering af ca. 300 billeder. DMC-FZ5 fås i butikkerne fra den første halvdel af mars. Anbefalet butikspris ligger på ca. 4.500 DKK For yderligere information, kontakt; Anders Jonsson, Nordisk Produktchef, Kamera Tel: + 46 08-680 26 57, E-post: anders.jonsson@eu.panasonic.com Birgitte Mader, Pressekontakt Denmark, Tel: +45 43 200 855, e-post: birgitte.mader@eu.panasonic.com www.panasonic.dk