Kompakte kameranyheder fra Panasonic

I løbet af foråret opdaterer Panasonic sit sortiment af Lumix kompaktkameraer over en bred front. Årets modeller har generelt fået nogle interessante forbedringer, men den største fokus bliver på lanceringen af den helt nye SZ-serie, der elegant kombinerer det bedste fra begge verdener – den æstetiske og funktionelle.

Meget af den teknologi, som Panasonic har indført i sine mere avancerede kameraer, har efterhånden fundet vej ned gennem hele Lumix sortimentet. I dag er alle modeller udstyret med den populære automatik til programvalg iA – Intelligent Auto – samt den smarte Intelligent Zoom-funktion, som udvider det optiske område. Og når det gælder optik, har selv de enkleste kompaktkameraer nu optisk billedstabilisering.

En spændende finesse, som er fælles for alle de nye modeller, er Panorama Shot, der giver mulighed for at panorere op til 360 grader, mens kameraet hjælper med at sammenføje billederne perfekt.

DMC-SZ7 og DMC SZ1

Den mest interessante udvidelse af sortimentet er den helt nye SZ-serie, som kombinerer et kraftfuldt zoomobjektiv med et superkompakt format. Det er lykkedes at komprimere det anerkendte Leica DC Vario-Elmar objektiv på 25 mm og 10 x optisk zoom (svarende til 25 – 250 mm). På bagpanelet er der en stor 3" skærm med høj opløsning, som automatisk justerer lysstyrken efter omgivelserne.

Serien vil i første omgang bestå af to modeller, SZ7 og SZ1. Begge er virkelig supertynde – blot 21 mm på tykkeste sted. Den vigtigste forskel mellem dem er, at SZ7 er blevet udstyret med en helt nyudviklet MOS-sensor på 14,1 megapixel, som ikke alene er yderst lysfølsom, men også gør det muligt for SZ7 at filme i Full HD (1080i), tage HDR-billeder og optage helt op til 10 billeder i serie med fuld opløsning. Hertil kommer den ultrahurtige autofokus (0,1 sek!), som kendes fra de seneste Lumix systemkameraer.

SZ-modellerne er udstyret med en række kreative forindstillinger. For eksempel "Miniature Effect", som skaber effekten af et diorama – et gennemskinneligt billede, hvor baggrunden sløres, samtidig med at farvemætning og kontraster i fokus forstærkes. Der er også en Auto Retouch funktion, som automatisk hjælper med at øge eller justere lysstyrke og kontrast i billederne. Kameraerne har den praktiske fordel, at de kan oplades via USB-indgangen – enten via en standard-adapter eller USB-porten på en computer. Fleksibelt og smart!

SZ7 kommer i sort, mens SZ1 vil kunne fås i fem farver – sort, lilla, sølv, rød og blå.

DMC-FS45 og DMC-FS40

FS-modeller tager et stort skridt fremad i forhold til den forrige generation. Først og fremmest er det optikken, som er blevet væsentligt forbedret med et Leica DC Vario-Summarit objektiv, avanceret vidvinkel på 24 mm og en blændeåbning på F2,5, hvad der er ganske usædvanligt i denne kategori. Zoomkapaciteten er forlænget til 5 x optisk og udvidet til 10 x i Intelligent Zoom-indstilling.

Begge kameraer kan filme i HD-kvalitet (720p), men mens FS45 optager i MP4-format og kan zoome, er FS40 udstyret med Motion JPEG og fast brændvidde. FS45 har en større LCD-skærm, en noget højere opløsning og mulighed for at oplade batteriet via USB-indgangen. Det er også udstyret med flere ekstra forindstillinger som "Miniature Effect", der skaber en illusion af et diorama. Ellers ligner modellerne hinanden.

FS45 lanceres i sort, champagne, rød, sølv og violet, mens FS40 kommer i farverne blå, sort, pink og sølv.

DMC-S2

Den enkleste modelserie i Lumix sortimentet suppleres med det nye DMC-S2 med en ny CCD på 14,1 megapixel, video i HD-kvalitet (720p) og den nye Intelligent Resolution-teknologi, som gør det muligt at udvide det optiske zoomområde til 8 x (i Intelligent Zoom-indstilling). Formatet er stadig superkompakt, ligesom den enkle betjening med bl.a. Lumix Image Uploader er den perfekte funktion til at uploade de seneste oplevelser på Facebook eller YouTube.

S2 vil kunne fås i sort eller pink.

Kameraerne vil være ude i butikkerne i marts.

Priser på kameraerne er endnu ikke fastlagt.

Hvis du ønsker yderligere oplysninger, kontakt da venligst:

Hanna Sandler
Nordic Jr Product Manager
Lumix / Camcorder / Rec. Media
hanna.sandler@eu.panasonic.com

For udlån af testprodukter kontakt venligst:

Text 100
Therese Fischer-Larsen
therese.fischer-larsen@text100.com

Text 100
Tue Kristensen
tue.kristensen@text100.com

For at se billeder i høj opløsning log venligst ind på:

User: press
Password: panasonic09

Panasonic Corporation er et af verdens førende producenter af tekniske forbruger-, handels- og industriprodukter. Selskabet omsatte for i alt ca. 79 milliarder EUR i løbet af det seneste regnskabsår, hovedkontor er baseret i Osaka, Japan, og er blandt andet børsnoteret i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE).

Panasonic Nordic AB er et hel-ejet datterselskab, som har aktiviteter i Sverige, Norge, Danmark og Finland. I Norden omsætter Panasonic for over 2 milliarder DKK om året og har mere end 100 ansatte. I Norden markedsføres fortrinsvis produktgrupperne Audio / video, HiFi, kontorprodukter, telekommunikation, husholdningsapparater, batterier, professionelt broadcasting-udstyr, samt elektriske komponenter. For at få mere information om selskabet og varemærket Panasonic, besøg vores hjemmeside www.panasonic.dk