Nye videokameraer giver farvestærkere hukommelse

Panasonic lancerer nu fire videokameraer, der er baseret på 3CCD-teknologien (Charge-coupled device). Kameraerne med betegnelserne GS250/GS150/GS140/GS75 er de sidste skud på stammen i virksomhedens serie af digitale videokameraer til privatbrug. Nyheden er, at man har baseret serien af ultrakompakte videokameraer på samme teknologi, som benyttes til professionelle fotografer.

Ifølge producenten øger 3CCD-teknologien kvaliteten i billedets farve, skarphed og nuancering. - Det er naturligvis en klar forbedring, når vi kan implementere professionel teknologi i vores kameraserie til privatbrug. I dag er der mange familier, der anvender digitale videokameraer til dokumentation af deres livs højdepunkter, ferier osv. Nu kan tilbyde dem en farvestærkere hukommelse, siger Anders Jonsson, Nordisk produktchef for digitale stillbilled- og videokameraer. Nem overførsel og håndtering af data Også kameraernes ydre har fået et nyt design, som ifølge virksomheden gør dem mere brugervenlige. Kameraets menuer vælges nu med en joystick-knap, hvor de tidligere modeller var udstyret med navigeringsknapper på displayets bagside. 2005-modellerne er også udstyret med en svensk menu. Alle nye modeller har også en USB-port og firewire-tilslutning for nem overførsel af data til brugerens pc. Kameraerne leveres med software til billed- og filmhåndtering. Forbedringen af billedkvaliteten sker ved at opdele lyset i dets tre hovedfarver, rød, grøn og blå og lade hver CCD håndtere hver enkelt farves indsamlede signaler. Den tidligere teknologi 1CCD håndterede hele farvespektret, hvilket resulterede i mindre detaljerede farveoplysninger. För ytterligare information, kontakta: Anders Jonsson, produktchef Norden Tel: + 48 8 680 26 57, e-post: anders.jonsson@eu.panasonic.com Birgitte Mader, Presskontakt Denmark, Tel: +45 43 200 855, e-post: birgitte.mader@eu.panasonic.com