Nyt FZ-kamera med klasseledende 60 x ultra-zoom

Konkurrencen skærpes i kategorien for super-zoom-kameraer. Nu introducerer Panasonic Lumix DMC-FZ72 og sætter nye standarder for, hvad et kompaktkamera kan præstere, med et fænomenalt 60 x zoomobjektiv, som desuden byder på 20 mm ultra-vidvinkel. Samtidig lanceres det kompakte og eksklusive DMC-XS3, som bl.a. er udstyret med integrerede retoucheringsfunktioner.

Som efterfølger til det populære FZ62 kommer Lumix i sensommeren med en FZ72-model, som er blevet opgraderet på en række punkter. Mest imponerende er selvfølgelig det kraftfulde Lumix DC Vario-objektiv, som udstyrer fotografen med et gigantisk zoomområde. Fra den usædvanligt brede vidvinkel på 20 mm kan man lynhurtigt komme nærmere på motivet, og man behøver ikke slutte før ved 1.200 mm, hvad der svarer til intet mindre end 60 x optisk zoom.

Med den digitale zoom aktiveret disponerer man over hele 120 x, og i kraft af Panasonics unikke Intelligent Resolution-teknologi forringes billedkvaliteten absolut minimalt. Panasonic kan også tilbyde en telekonverter på 1,7 x (DMW-LT55, ekstra tilbehør), som giver en samlet optisk brændvidde på 4.000 mm eller nærmest utrolige 10.000 mm med digitale effekter. Her taler vi om at fange planeten Saturns ringe på billedet!

FZ72 imponerer med en lysfølsomhed på F2,8 – 5,9, og sammen med den nye lysfølsomme MOS-sensor kan kameraet håndtere vanskelige lysforhold med fremragende resultater. ISO-justeringen kan sættes op til 6400 i High Sensitivity-indstillingen. Den elektroniske søger er på 202.000 punkter og viser et 100 % billedfelt, mens LCD-skærmen på 3” og 460.000 pixel opløsning opfylder alle forventninger i klassen.

Kameraet kan ikke alene filme med høj opløsning i progressiv AVCHD op til 1920x1080/50p, men også i MP4 til hurtig og nem uploading til YouTube. En af de vigtigste opdateringer i forhold til den tidligere model er lydoptagelsen. En ny mikrofonkonstruktion, som effektivt bortfiltrerer vindstøj, gør det muligt at optage under selv meget vanskelige og blæsende forhold.

Raffineret og elegant – det nye XS3 kommer inden efteråret

Det nye superkompakte DMC-XS3 udstråler underspillet elegance med et slankt metalhus, som dækker over en billedkvalitet, der ikke altid er en selvfølge i denne klasse. I kraft af en MOS-sensor på 14,1 megapixel, et lysstærkt objektiv fra F2,8 og en avanceret billedprocessor kan XS3 optage i høj kvalitet i både skumring og mørke. Desuden er kameraet udstyret med en række kreative effekter, hvoraf den mest spektakulære er "Beauty Retouch Mode", der gør det muligt at retouchere et ansigt næsten som med et professionelt billedbehandlingsprogram. Forindstillinger til forskellige temaer som "Glamour" eller "Elegant" samt foundation, tandblegning og reduktion af genskin åbner op for spændende efterbehandling. XS3 kommer i en sort eller brun udførelse og bliver meget konkurrencedygtigt prissat.

Både FZ72 og XS3 introduceres i butikkerne i august. Priserne er endnu ikke fastlagt.

For billeder i høj opløsning, log ind på:

ftp://94.247.168.181
Username: press
Password: panasonic09

For lån af testprodukter, kontakt:

Morsing PR
Mia Staunsager
kollits@morsingpr.dk

For mere information, kontakt:

Mac Berggren, Panasonic Nordic, mac.berggren@eu.panasonic.com

Panasonic Corporation er blandt verdens førende virksomheder inden for udvikling og produktion af elektroniske produkter til konsument- og virksomhedsmarkedet samt industrien. Virksomheden har siden 1918 ekspanderet globalt og driver nu over 500 konsoliderede virksomheder verden over. Virksomheden, som har hovedkontor i Osaka i Japan, havde en nettoomsætning på 7,30 billioner yen (68 milliarder euro) i regnskabsåret, der sluttede den 31. marts 2013. Panasonic arbejder for at skabe en ny verden gennem sine innovationer og håber, at det kan gøre livet lettere og skabe en bedre verden for vores forbrugere. Du kan få flere oplysninger om Panasonic på virksomhedens hjemmeside på adressen http://panasonic.net/.

Panasonic Nordic driver virksomhed i Sverige, Norge, Danmark og Finland og omsætter for over 1,7 milliarder DKK pr. år og har 80 ansatte. I Norden markedsføres fortrinsvis produktgrupperne audio/video, hi-fi, hvidevarer, varmepumper, husholdningsprodukter, batterier, telekommunikation, overvågning, professionelt sendeudstyr samt elektriske komponenter. Du kan få flere oplysninger om virksomheden og varemærket Panasonic på vores hjemmeside www.panasonic.dk