Olympus og Panasonic underskriver fælles udviklingsaftale om digitale SLR-kameraer med udskifteligt objektiv

Olympus Corporation (Olympus) og Matsushita Electric Industrial Co., Ltd. (Panasonic) har offentliggjort underskrivningen af en fælles udviklingsaftale om digitale SLR-kameraer (digitalkameraer med udskifteligt objektiv), som baseres på standarden Four Thirds System. Ifølge vilkårene i aftalen skal de to virksomheder sammen udvikle teknologier og enheder og føre an i udviklingen af digitale SLR-kameraer, som maksimerer de omfattende fordele for brugeren i Four Thirds System.

Målet med aftalen er at opfylde behovene på det hurtigt voksende globale marked for digitale SLR-kameraer*1 ved at fusionere Olympus brancheførende SLR-kamerateknologi med Panasonics avancerede, digitale AV-teknologi og ved at udvikle innovative, nye designbegreber for næste generation af digitale SLR-kameraer. Aftalen omfatter følgende tre hovedpunkter: 1. De to virksomheder skal i fællesskab udvikle teknologier og enheder i tilknytning til SLR-kamerasystemet (herunder kamerahus, udskifteligt objektiv og tilbehør til systemet), som baseres på standarden Four Thirds System. 2. De to virksomheder skal hver især udvikle digitale SLR-systemkameraer og systemprodukter i tilknytning hertil, som indeholder de ovennævnte teknologier og enheder. 3. Med henblik på at støtte en almindelig udbredelse af standarden Four Thirds System skal de to virksomheder tilskynde andre virksomheder til deltagelse i og udvikling af produkter til standarden Four Thirds System. De første produkter med Four Thirds System, som blev introduceret på markedet, var det professionelt rettede Olympus E-1-objektiv og tilhørende E-System-objektiv, blitz og andet tilbehør, som blev lanceret af Olympus i oktober, 2003. I december, 2004, introducerede Olympus desuden det forbrugerrettede digitale SLR-kamera E-300. Olympus’ koncept "100 % designed-for-digital" (100 % udviklet til digital brug) og teknologiske forspring med f.eks. verdens første supersoniske, støvbestandige system er blevet rost til skyerne af både professionelle og amatører. Via underskrivningen af aftalen med Panasonic vil Olympus arbejde med udviklingen af digitale SLR-kameraer med nye koncepter og funktioner, stræbe efter at udvide sin virksomhed inden for digitale SLR-kameraer og skabe en ny billedkultur. Siden introduktionen af Lumix DMC-LC5 i oktober, 2001, har Panasonic udviklet produkter, som bidrager til fotokulturen i den digitale tidsalder. Sidste år introducerede virksomheden DMC-FX7, som er et kompakt digitalkamera med 3x optisk zoom og optisk billedstabilisator (Mega), som har fået meget ros af forbrugerne. Gennem underskrivningen af aftalen med Olympus markerer Panasonic sin indtrædelse på SLR-kameramarkedet og stræber efter at nå sit mål ”Global 10” med en større global markedsandel og et stærkere og bredere produktsortiment. I fremtiden skal begge virksomheder udnytte deres teknologiske styrker og udvikle produkter i overensstemmelse med vilkårene i den fælles udviklingsaftale. *1 Prognoser for markedsandele for digitale SLR-kameraer (inklusiv Olympus og Matsushita Electrics forventede salg) Enheder, som er blevet leveret af samtlige producenter (regnskabsåret er den 12 måneders periode, som afsluttes den 31. marts i det angivne år) RÅ 2004 1.240.000 enheder (CIPA-statistik baseret på faktiske leverancer) RÅ 2005 2.700.000 enheder (prognose) RÅ 2006 4.500.000 enheder (prognose) RÅ 2007 5.500.000 enheder (prognose) Om standarden Four Thirds System Standarden Four Thirds System definerer innovative, nye design- og udviklingsstandarder for digitale SLR-kamerasystemer, som fuldstændigt opfylder alle krav om ydeevne og potentielle forbrugerfordele i digitalkameraer. I Four Thirds System anvendes en billedsensor af Four Thirds-typen, hvilket gør det muligt for producenterne at udvikle ekstremt kompakte objektiver med en kombination af en høj grad af bevægelighed sammen med de optiske egenskaber, som kræves for at optimere kapaciteten i sensoren. Desuden definerer Four Thirds System en åben standard for objektivfatningen, som er til stor fordel for brugerne, eftersom en sådan standard garanterer kompatibilitet mellem kamerahuse med Four Thirds System og de objektiver, der produceres af andre producenter, der følger standarden. Standarden Four Thirds System blev præsenteret for første gang i september, 2002, af Olympus Corporation og Eastman Kodak Company i USA. Den understøttes for tiden af Fuji Photo Film Co, Ltd., Sanyo Electric Co., Ltd., Panasonic og Sigma Corporation. Mediekontakt Panasonic Nordic AB Produktchef, Anders Jonsson, Tel: +46 8 680 26 57,Email: anders.jonsson@eu.panasonic.com Presskontakt Denmark, Birgitte Mader, Tel: +45 43 200 855, Email: birgitte.mader@eu.panasonic.com Olympus Corporation PR og investorkontakt * Tlf.: +81-03-334 023 74, Fax: +81-03-334 021 30