Panasonics SD-kort gennembryder gigabytemuren

Panasonics SD-kort gennembryder gigabytemuren Panasonic præsenterer nu tredje generation af SecureDigital- hukommelseskort (SD). Med en lagringskapacitet på 1 gigabyte og en dataoverførselshastighed på 20 megabytes pr. sekund er SD- hukommelseskortet på forkant med udviklingen inden for flashkort til bredbåndskommunikation. Kortet giver mulighed for et endnu bredere spektrum af applikationer til dataoverførsel, især til mobile enheder og den nye "Wearable Electronics". SD-kortets succes skyldes fire afgørende fortrin: Kortet er ikke meget større end et frimærke, men det har en enorm lagringskapacitet, hurtig dataoverførsel og integreret copyrightbeskyttelse. Nu har SD- hukommelseskortet gennembrudt 1 GB-muren. Med en dataoverførselshastighed på 20 megabytes pr. sekund er kortet dobbelt så hurtigt som den nuværende version på 512 MB. På det nye 1 GB SD-kort er der plads til op til 16 musik-cd'er (64 MB pr. cd), 385 JPEG-billeder med en kvalitet på 5,0 megapixel, 24 minutters MPEG2-optagelser i dvd- kvalitet eller ni timers MPEG4-optagelser (384 Kbps). Der kan lagres fotos, audiofiler og pc-data i store mængder på SD- kortet. Den digitale tilværelse er blevet nemmere med "SD-netværket". SD- kortet åbner op for en lang række nye anvendelsesmuligheder. Digitale kameraer, digitale camcordere, digitale voice recordere, mobile audio- og videoenheder, håndholdte enheder, notebook-pc'er og meget andet giver mulighed for hurtig og sikker udveksling af data via SD-kortet. Panasonic er trendsættende med den nye D-Snap SV-AV20, som ganske vist ikke er meget større end en pudderdåse, men som alligevel kan afspille MP3- og AAC-audiofiler, optage og afspille MPEG4-videoer og digitale fotos og kan anvendes som voice recorder. Snapshot, der er taget med eksempelvis det digitale kamera LUMIX FZ1, kan vises uden genererende ledninger på Panasonics Notebook PC CF-R1 og kan udskrives direkte med den bærbare fotoprinter SV-P20. Flere og flere enheder til hjemmebiografen - eksempelvis dvd-optageren DMR-HS2 med indbygget harddiskrecording og den bærbare dvd-afspiller DVD- LV65 fra Panasonic - er udstyret med en port til SD-kort. Begge de nævnte enheder har for nylig modtaget ærespriset "Innovations 2003". Digitale fotos og videoer i MPEG2- og MPEG4-format, der er optaget med eksempelvis Panasonic's camcorder NV-GS70, kan også vises uden en pc i storbilledformat på en tv-skærm. Musikdata, som er downloadet fra internettet, er altid tilgængelig og klar til aflytning med afspilleren SV-SD80. Med den nye projektor PT-AE300 fra Panasonic er det blandt andet muligt at lave præsentationer uden pc. Der er stigende efterspørgsel på markedet efter innovative systemer til lagring af store datamængder til flere og flere kompakte produkter, og derfor understøttes SD-kortformatet i dag af mere end 500 medlemmer af SD Card Association. Disse virksomheder repræsenterer blandt andet følgende brancher: musik, forbrugerelektronik, pc, telekommunikation, fotografi og biler. Det kan nævnes, at Palm Inc., som er blandt de førende producenter af håndholdte computere, nu integrerer SD- hukommelseskortet i en af virksomhedens produktlinjer på markedet. Kortet markedsföres i efteråret 2003. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=25792 For mere information, kontakt: Panasonic Sverige Jenny Nilzon Box 6060, SE-141 06 Kungens Kurva Tlf.: +46 8-680 26 00, +46 70-277 26 52 E-mail: jenny.nilzon@panasonic.se Panasonic Danmark Birgitte Mader Ejby Industrivej 1, DK-2600 Glostrup Tlf.: 43 200 800 E-mail: bm@panasoinic.dk Panasonic Norge Helge Rose Skårersletta 50, Postboks 324, NO-1471 Skårer Tlf.: +47 67 91 78 00 E-mail: helge.rose@panasoinic.no Virksomhedsinformation Matsushita Electric Industrial Co. Ltd er en af verdens førende producenter af tekniske forbruger-, erhvervs- og industriprodukter med markante varemærker som Panasonic, National, Technics og Ramsa. Virksomheden omsætter for i alt SEK 600 milliarder og er blandt andet noteret på børsen i Tokyo, New York, Amsterdam, Düsseldorf, Frankfurt og Paris. Panasonic Nordic AB er et helejet datterselskab, som omsætter for SEK 2 milliarder pr. år og har ca. 140 medarbejdere. I Sverige, Norge og Danmark markedsføres primært produktgrupperne audio/video, Hi-fi, kontorprodukter, telekommunikation, husholdningsprodukter, batterier, professionelt broadcast-udstyr og elektriske komponenter. ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/15/20030515BIT01510/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/15/20030515BIT01510/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/15/20030515BIT01510/bild.html Pictures