Verdens første motordrevne zoomoptiktil digitale systemkameraer

Med det nye ”pandekagekompakte” zoomobjektiv Lumix G X-line Power Zoom (PZ) som har en brændvidde på 14−42 mm, er Panasonic de første i verden med en motordreven zoomoptik til digitale systemkameraer. Et zoomgreb på optikken gør det nu lige så let at komponere et billede og at zoome jævnt og nemt under videooptagelser, som det er på et kompaktkamera.

Den nye X-serie har fin kontrast fra kant til kant og en flot gengivelse af forskellige overflader. Objektivet er desuden forsynet med Panasonics nano-baserede yderlag, som reducerer reflekser i synligt lys. To ED-linser kompenserer desuden effektivt for kromatisk aberration.

Selvom der er tale om zoomoptik, er objektivet, som kan skydes ud og ind, ikke længere end 26,8 mm og vejer blot 95 gram. Den lave vægt og kompakte størrelse skyldes bl.a. fire asfæriske linser. Med ni linser i otte grupper skaber objektivet god kontrast i hele zoomområdet.

Brændvidden på 14−42 mm svarer til 28−84 mm på et 35 mm kamera. Objektivet er derfor meget velegnet til alt lige fra portrætter til landskaber. Zoomgrebet på objektivet giver stabil og jævn zoom ved hjælp af den indbyggede trinmotor, hvilket er nyttigt ved videooptagelse. Det er også nemt at fokusere manuelt samt indstille graden af zoom.

Med integrationen af den optiske billedstabilisator Power O.I.S. er det muligt at fotografere selv i svag belysning eller indendørs uden brug af blitz.

De nye objektiver i X-serien fås i to forskellige farvekombinationer – sort eller sølv – for at matche kameraerne i Lumix G Micro System-serien.

Motordreven zoomoptik som standard i Lumix GF3-serien

De digitale systemkameraer i Lumix GF3-serien vil som standard være udstyret med den nye 14−42 mm motordrevne zoomoptik under navnet GF3X. Det betyder, at verdens mindste, digitale systemkamera også er udstyret med verdens første udskiftelige og motordrevne zoomoptik.

Motordrevet telezoom med lav vægt

Til den, der ønsker at komme helt tæt på sine motiver, tilbyder Panasonic også det motordrevne Lumix G X Vario PZ-zoom med en brændvidde på 45−175 mm (90−350 mm i et 35 mm kamera) og en lysstyrke på f/4.0−5,6.

Trods objektivets store omfang er det lykkedes Panasonic at holde en vægt på blot 210 gram.

For at opnå denne lave vægt og kompakte størrelse anvender Panasonic blandt andet et nyudviklet system til fokusering (Multi-Actuator Floating Inner Focus System), som indebærer, at tre forskellige linsegrupper styres separat. Systemet giver desuden en fin opløsning og kontrast i hele zoomområdet, uden at det påvirker objektivets samlede længde.

Produkterne er i butikkerne til oktober.

Opdatering af Lumix G-kameraer til de nye objektiver

En enkel opdatering af softwaren er alt, du behøver, for at kameraerne i Lumix G-serien kan drage nytte af fordelene ved de nye motordrevne zoomobjektiver i X-serien.

Med opdateringen følger en række nye funktioner som f.eks.:

Visning af zoomgraden

Trinvis zoom jf. forudindstillet tilstand

Automatisk tilbagestilling af foregående zoomindstilling, når kameraet har været slukket og tændes igen

Valgfri zoomhastighed

Opdateringen tilpasser kameraets funktioner og er tilgængelig i begyndelsen af oktober på: http://panasonic.jp/support/global/cs/dsc/

Hvis du ønsker yderligere oplysninger, kontakt da venligst:

Mac Berggren
Senior Nordic Product Manager
Lumix / Camcorder / Rec. Media
mac.berggren@eu.panasonic.com

Hanna Sandler
Nordic Jr Product Manager
Lumix / Camcorder / Rec. Media
hanna.sandler@eu.panasonic.com

For udlån af testprodukter kontakt venligst:

Text 100
Therese Fischer-Larsen
therese.fischer-larsen@text100.com

Text 100
Tue Kristensen
tue.kristensen@text100.com

For at se billeder i høj opløsning log venligst ind på:

User: press
Password: panasonic09

Panasonic Corporation er et af verdens førende producenter af tekniske forbruger-, handels- og industriprodukter. Selskabet omsatte for i alt ca. 79 milliarder EUR i løbet af det seneste regnskabsår, hovedkontor er baseret i Osaka, Japan, og er blandt andet børsnoteret i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE).

Panasonic Nordic AB er et hel-ejet datterselskab, som har aktiviteter i Sverige, Norge, Danmark og Finland. I Norden omsætter Panasonic for over 2 milliarder DKK om året og har mere end 100 ansatte. I Norden markedsføres fortrinsvis produktgrupperne Audio / video, HiFi, kontorprodukter, telekommunikation, husholdningsapparater, batterier, professionelt broadcasting-udstyr, samt elektriske komponenter. For at få mere information om selskabet og varemærket Panasonic, besøg vores hjemmeside www.panasonic.dk