Videokameraer med stabilt greb og robust hus

Det er bygget til at modstå barske betingelser, det har ikke noget imod, at der er støvet og beskidt, og det filmer lige så godt i regn som i solskin. Det går gerne på opdagelse 3 meter under vand, og det viser derefter resultatet i fantastisk Full HD-video. Det nye HX-WA20 fra Panasonic er det seneste i en serie videokameraer med pistolgreb og er desuden den vandtætte topversion i en familie på tre nye modeller, som lanceres i løbet af foråret.

Det nye HX-WA20 er efterfølgeren til det populære WA10 – det kan både ses og mærkes. Men det er mere end en ansigtsløftning, som adskiller WA20 fra de tidligere modeller. En praktisk og velkomment eksempel på dette er, at knapperne er gjort større, så betjeningen lettes, f.eks. når man har handsker på.

Billedkvaliteten tager et stort skridt fremad. Både billedsensoren og billedprocessoren er opgraderet, og videokameraet klarer dårlige lysforhold langt bedre end før. Stillbilleder gemmes i en opløsning på 16 megapixel, og ved optagelse af en smuk solnedgang fanger kameraet alle nuancerne i knivskarp Full HD-opløsning (1.920 x 1.080).

WA20 har et forbedret objektiv med en vidvinkel på hele 28 mm, mens den optiske zoom på 5 x suppleres af Panasonic's gennemprøvede Intelligent Zoom, som går ud på at øge effekten af den optiske zoom ved at formindske det effektive areal på billedsensoren. Resultatet viser sig i form af et kraftfuldt zoomområde på op til 15 x med en nærmest perfekt opløsning.

Billedstabiliseringen, som tidligere var baseret på et system med to akser er erstattet med det nye Active E.I.S. Det er et 4-aksesystem, som har en højere kapacitet til at kompensere for rystelser. Det giver store fordele, når du optager sport, børn, kæledyr og andre motiver i fysisk aktivitet.

Funktionaliteten er hævet yderligere nogle trin, for WA20 er udstyret med en række nye funktioner. Tag Super Slow Motion-funktion, som kan tage op til 480 billeder i sekundet i en sekvens på op til 15 sekunder – effektivt til detaljerede studier af hurtige bevægelser, f.eks. et udspring eller et golfsving. Blandt de andre finesser er HDR (High Dynamic Range) fotos og panoramabilleder.

Video i MP4-format gør det nemmere at uploade film online og iFrame hjælper med til at overføre videoklip til et kompatibelt redigeringsprogram. Den medfølgende software HD Writer VE2.0 er kompatibel med både YouTube og Facebook.

De enklere søskendemodeller har fået mange af topmodellens funktioner. HX-WA2 har 14 megapixel stillbilledfotografering og 41 mm vidvinkel. Den har en ikke helt så lysfølsom sensor, men er ellers en veludstyret model, der kan håndtere de fleste af de samme udfordringer som WA20. HX-DC2 har alle fordelene ved det hurtige og effektive pistolgreb og ligner i mange henseender WA2, men har ikke noget vandtæt hus. Super Slow Motion er en funktion, som WA20 er alene om, men de to andre tilbyder sekvensoptagelser ved 10 billeder i sekundet med 3 megapixel opløsning, hvad der er nok for de fleste.

Farver:

HX-WA20 og HX-DC2 lanceres i farverne hvid og granitgrå, mens HX-WA2 kommer i orange og blå.

Kameraerne vil være ude i butikkerne i april.

Priser på kameraerne er endnu ikke fastlagt.

Hvis du ønsker yderligere oplysninger, kontakt da venligst:

Hanna Sandler
Nordic Jr Product Manager
Lumix / Camcorder / Rec. Media
hanna.sandler@eu.panasonic.com

For udlån af testprodukter kontakt venligst:

Text 100
Therese Fischer-Larsen
therese.fischer-larsen@text100.com

Text 100
Tue Kristensen
tue.kristensen@text100.com

For at se billeder i høj opløsning log venligst ind på:

ftp: 94.247.168.181
User: press
Password: panasonic09

Panasonic Corporation er et af verdens førende producenter af tekniske forbruger-, handels- og industriprodukter. Selskabet omsatte for i alt ca. 79 milliarder EUR i løbet af det seneste regnskabsår, hovedkontor er baseret i Osaka, Japan, og er blandt andet børsnoteret i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE).

Panasonic Nordic AB er et hel-ejet datterselskab, som har aktiviteter i Sverige, Norge, Danmark og Finland. I Norden omsætter Panasonic for over 2 milliarder DKK om året og har mere end 100 ansatte. I Norden markedsføres fortrinsvis produktgrupperne Audio / video, HiFi, kontorprodukter, telekommunikation, husholdningsapparater, batterier, professionelt broadcasting-udstyr, samt elektriske komponenter. For at få mere information om selskabet og varemærket Panasonic, besøg vores hjemmeside www.panasonic.dk