9 ud af 10 Philips-tv får EU’s nye miljømærke

Bæredygtigheden er i top: både når det gælder el-forbrug og senere genbrug

Bæredygtigheden er i top, når det gælder Philips’ fjernsyn: 90 %* af modellerne på det europæiske marked har fået miljømærkatet, som udstedes af European Eco-Labelling Board - støttet af EU. EU’s miljømærkater for tv introduceres i løbet af juli**, og de skal gøre det lettere for forbrugerne at vælge grønne og mere miljøvenlige produkter. Blandt de tv, som har fået mærkatet, er topmodellerne i 9000- og 8000-serierne samt Aurea med LED-lys i rammen. Det dokumenterer, at et tv sagtens kan være miljøvenligt og levere super billedkvalitet på samme tid. Men også Philips’ øvrige serier 7000, 5000 og 3000 har fået mærkatet. EU’s miljømærkat gives til tv, som har en række bæredygtige detaljer: Blandt andet lavt energiforbrug, lavt standby-forbrug, to års garanti- og reklamationsret, ingen brug af skadelige stoffer samt at tv’et designet med henblik på at så meget som muligt på en nem måde kan genbruges. Når Philips har fået tildelt EU-miljømærkatet på 9 ud af 10 modeller, skyldes det: • EU kræver et standby-forbrug på højst 0,30 watt. Hovedparten af Philips tv med miljø- mærkatet har et standby-forbrug under 0,15 watt – altså 50 % under kravet. • Fjernsynene har 2 års garanti- og reklamationsret inden for EU. • Fjernsynene indeholder ikke skadeliges stoffer (eksempelvis bly). • Philips har designet fjernsynene så delene nemt kan genanvendes/bortskaffes. Philips er meget glad for at få mærkaterne, fordi det også er en anerkendelse af det arbejde, der de sidste ti år er blevet gjort for at mindske miljøpåvirkningen fra tv’ene. Philips har et specielt miljødesignprogram, EcoVision4, hvor målet er at fremstille miljøvenlige produkter: Hér arbejdes på alle felter fra udvikling over produktion og indpakning til brug hos forbrugeren og bortskaffelse. For Philips er det vigtigt hele tiden at levere nogle af markedets mest miljøvenlige produkter. * Opgjort af Philips ** Alle de Philips-tv, som i juli får EU’s miljømærkat opfylder kravene som gælder fra november 2009. Yderligere information: EU’s miljømærkat: www.eco-label.com. Philips’ fokus på bæredygtighed og miljødesignprogrammet EcoVision4: www.philips.com/sustainability Pressekontakt Erling Madsen, Philips Danmark A/S Tlf. 33 29 35 36 – e-post: erling.madsen@philips.com Om Philips Royal Philips Electronics of the Netherlands er et vidtspændende firma inden for helse og velvære, der fokuserer på at forbedre menneskers liv gennem relevante nyskabelser. Som verdensleder inden for healthcare, livsstil og belysning, integrerer Philips teknologi og design i løsninger med mennesket i centrum, baseret på grundlæggende viden om forbrugerne og varemærke-løftet ”sense and simplicity”. Hovedkontoret ligger i Holland og Philips har cirka 121.000 ansatte i flere end 60 lande. Med en årsomsætning på ca. 194 milliarder danske kroner i 2008 er koncernen markedsførende inden for hjertebehandling, akutbehandling og hjemmepleje, energieffektive belysningsløsninger og nye belysningsapplikationer, samt livsstilsprodukter der skaber velvære og glæde. Philips har således en stærk førerposition inden for FlatTV, shaving og grooming til mænd, bærbar underholdning og tandpleje. Nyheder fra og informationer om Philips findes på www.philips.com/newscenter, www.philips.dk og http://socialmedianewsroom.philips.dk