Et lille glas juice gør den store forskel

Juice er den nye helsetrend – og juicemesteren Jason Vale gør det nemt, enkelt og farvestrålende

Friskpresset frugt- og grønsagsjuice er den bedste måde at tabe sig på. Det siger Jason ”The Juice Master” Vale, britisk succesforfatter til bøger om juice og helse.

Vægttabs- og helseguruen har fået stjerner som Sarah Jessica Parker, Drew Barrymore og Jennifer Aniston til at anvende juicemetoden. Nu er trenden med friskpresset juice også nået til Danmark.

- Hurtig mad er ikke lig med dårlig mad. På ti minutter kan du lave en juice eller smoothie som mætter, indeholder masser af næringsstoffer og sætter skub i fordøjelsen, siger Jason Vale, som selv er gået kraftigt ned i vægt takket være sine juicemetoder.

For uden, at juice er den bedste måde at få dækket dagsbehovet for vand, frugt og grønsager, renser den kroppen og nedbryder toksiner. Juice er fyldt med næringsstoffer, som indeholder blandt andet proteiner, fedtstoffer, kulhydrater og klorofyl - det grønne i planter. For at få det bedste resultat er det vigtigt at anvende en juicepresser, som er let at bruge og rengøre.

- Med en god juicepresser laver man enkelt og hurtigt juice af både hårde og bløde frugter og grønsager. Det er vigtigt, at juicepresseren er tilpas kraftig, så man ikke behøver skrælle, dele eller udkerne frugterne. Den skal være let at anvende, ellers havner den garanteret længst inde i køkkenskabet sammen med alle de andre køkkenmaskiner, du troede, du behøvede, siger Lise Ludvigsen, Senior Marketing Manager hos Philips.

Jason Vales juicetips:
• Anvend frugt og grønsager som det er sæson for. Jo mere moden, sød og saftig frugt desto mere juice og næringsstoffer.
• Vælg økologisk og organisk dyrket frugt i størst mulig udstrækning. Så ved man, at man indtager produkter uden kemikalier og med mange næringsstoffer.
• Jo mere saftig frugten er, desto mindre juice. Bland derfor disse med andre frugter og grønsager som er meget saftige.
• For at øge juicens smag tilsættes krydderier og urter. Ingefær, chili og radiser giver en frisk smag, mens muskat, kanel og kardemomme giver varme og dybde.
• Hvis du laver en stor portion juice, så tag det fra, som skal drikkes senere og gem det i køleskabet. Det sikrer, at næringsstofferne holder så længe som muligt.
Anvend en juicepresser som er let at anvende og rengøre.

Jason Vale er forfatter til et stort antal bestsellere om helse, og vægttab og er blevet beskrevet som ”The Jamie Oliver of the health and juicing world” i den britiske presse. I bøgerne deler Jason ud af sine metoder som har gjort, at han har lagt livet som overvægtig bag sig. Hans psoriasis forsvandt og han holdt op med at bruge astmaspray. I dag arbejder Jason også som personlig træner for mange kendte mennesker.

Jasons favoritjuice
2 æbler
1 gulerod
1 selleristav
1 håndfuld forskellige grønne blade for eksempel: persille, spinat, karse
1 stykke agurk
1 stykke broccolistilk
1 stykke squash
En lille smule citron med skræl
En lille smule ingefær
2 isterninger

Jasons hurtige lemonade
To søde æbler, gerne Golden Delicious, sammen med en 2-3 centimeter bred skive citron med skal på (skrællen skal være ren og usprøjtet).

Aprikossurprise
4 abrikoser uden kerne
1 ¼ ananas
1 fersken uden sten
2 isterninger

Yderligere informationer:
Informationschef Erling Madsen, Philips Danmark, tlf. 33 29 35 36 - erling.madsen@philips.com

Royal Philips Electronics of the Netherlands er vidtspændende firma inden for helse og velbefindende, fokuseret på at forbedre menneskers liv gennem relevante nyskabelser. Som verdensleder inden for healthcare, livsstil og lys, integrerer Philips teknologi og design i menneskecentrerede løsninger, baseret på grundlæggende viden om forbrugerne og varemærke-løftet ”sense and simplicity”. Hovedkontoret ligger i Holland og Philips har cirka 128.000 ansatte i flere end 60 lande. Med en årsomsætning på ca. 201 milliarder danske kroner i 2007 er koncernen markedsførende inden for hjertebehandling, akutbehandling og hjemmepleje, energieffektive lysløsninger og nye lysapplikationer, samt livsstilsprodukter der skaber velbefindende og glæde. Philips har således en stærk førerposition inden for FlatTV, shaving og grooming til mænd, bærbar underholdning og tandpleje.
Nyheder fra og informationer om Philips findes på www.philips.com/newscenter og www.philips.dk