Philips udfordrer mørket i Longyearbyen

Efterår og vinter betyder kolde, mørke og korte dage. For indbyggerne i Longyearbyen på Svalbard står den mørke tid for døren, og solen vil være fraværende i flere måneder i løbet af vinterperioden. For at gøre det lidt lettere for indbyggerne at stå op om morgenen, lancerer Philips nu kampagnen – Wake up the town.

”Vi går en årstid i møde, hvor mange har svært ved at stå op om morgenen. Problemet er det samme i alle de nordiske lande, men udfordringen er meget større for dem, som ikke får solen at se i flere måneder,” siger Max Hellström, PR Manager i Philips Consumer Lifestyle.

Philips’ kampagne, Wake up the town, kører fra oktober til december 2010. I løbet af denne periode får 200 udvalgte testpersoner i Longyearbyen mulighed for at vågne ved hjælp af Philips Wake-up Light. Deres erfaringer og oplevelser bliver dokumenteret i en serie af film lavet af dokumentarfilmselskaber Doug Pray. Du kan følge Longyearbyen’s kamp mod mørket på kampagnesiden www.philips.dk/wakeup eller på Facebook.

Optimisme før den kommende vinter

I den indledende undersøgelse*, der er foretaget blandt indbyggerne i Longyearbyen, siger hele 72 %, at de har svært ved at komme ud af sengen i løbet af den mørkeste tid på året. Men samtidig er de fulde af håb. 94 % tror, at Philips Wake-up Light vil have en positiv indvirkning på deres opvågning.

”Det er nu, udfordringen begynder. Vi skal få indbyggerne i Longyearbyen til at føle sig mere friske og veloplagte, når de vågner,” siger Max Hellström.

Sådan fungerer Philips Wake-up Light

Philips Wake-up Light simulerer den effekt, som opstår om sommeren, når solen står op. Lys reducerer kroppens produktion af stoffet melatonin, som er vores naturlige søvnhormon. I de mørke måneder producerer kroppen mere melatonin, hvilket blandt andet medfører øget appetit og et lavere energiniveau. Med lys kan vi afbalancere produktionen og dermed føle os bedre tilpas hele dagen.

Wake-up Light simulerer en solopgang og lyser gradvist rummet op den sidste halve time før, du skal op. Den gradvist stigende lysintensitet sætter gang i kroppens fysiske opvågningsproces. På det indstillede vækketidspunkt afspilles en selvvalgt lyd, som får dig til vågne op til en ny dag på en behagelig måde.

*115 indbyggere deltog i undersøgelsen (svarende til 6,5% af befolkningen i Longyearbyen.) Undersøgelsen blev gennemført af  Opinion Matters i løbet af september 2010.

Fakta om Longyearbyen:

• Longyearbyen ligger på Svalbard (78°N og 16°Ø)
  • Longyearbyen har 1.800 indbyggere og er det nordligste samfund med over 1.000 indbyggere
  • Longyearbyen har den nordligst beliggende skole, bankautomat, værtshus, købmand, kunstgalleri og biograf
  • Middeltemperaturen i august er 6 grader celsius og i januar minus 13 grader celsius
  • Det gennemsnitlige antal solskinstimer i august er 24. I januar er det 0

For mere information om Philips Wake-up Light, klik her.

Følg kampagnen, og mød indbyggerne i Longyearbyen på Facebook, klik her.

For yderligere information om Philips Consumer Lifestyle, kontakt Max Hellström, PR Manager, på telefon, +46 708 32 21 05 eller e-mail, max.hellstrom@philips.com

For billeder og produkter til test, kontakt Martin Jensen, Geelmuyden.Kiese, på telefon

+45 33 95 96 97 eller e-mail, mje@geelmuyden-kiese.dk

Royal Philips Electronics of the Netherlands er et vidtspændende firma inden for helse og velvære, der fokuserer på at forbedre menneskers liv gennem relevante nyskabelser. Som verdensleder inden for healthcare, livsstil og belysning, integrerer Philips teknologi og design i løsninger med mennesket i centrum, baseret på grundlæggende viden om forbrugerne og varemærke-løftet ”sense and simplicity”. Hovedkontoret ligger i Holland og Philips har cirka 118.000 ansatte i flere end 60 lande. Med en årsomsætning på ca. 23 milliarder euro i 2009 er koncernen markedsførende inden for hjertebehandling, akutbehandling og hjemmepleje, energieffektive belysningsløsninger og nye belysningsapplikationer, samt livsstilsprodukter der skaber velvære og glæde. Philips har således en stærk førerposition inden for FlatTV, shaving og grooming til mænd, bærbar underholdning og tandpleje. Nyheder fra og informationer om Philips findes på www.philips.com/newscenter