Tag lyset med og få en oplevelse!

Henning Larsen Arcitects leger med lyset og sproget på Lysende Vejle 9.-15. oktober
- besøgende i lyscontaineren ser først alt, når de har fundet sammen med en makker

En container vil nok af de fleste blive opfattet som noget ret kedeligt om end praktisk. Men i Vejle bliver der fra torsdag 9. oktober klokken 18.30 og frem til onsdag 15. oktober vendt op og ned på begreberne: Fem lyscontainere på Kirketorvet vil give nogle unikke og overraskende oplevelser, hvor LED (diode) lys spiller en stor rolle.

- Vi har vendt tingene på hovedet: Når man åbner døren til containeren ser man ingenting! Der er intet lys i! I stedet udstyrer vi de besøgende med hjelme med et rød eller et grønt lys, fortæller arkitekt Lars Steffensen fra Henning Larsen Arcitects.

Først når lyset kommer på, sker der noget - men med rødt lys ser man kun dét, der er tegnet med rødt og med grønt lys kun det grønne:

- Det gælder om at finde en makker med den anden farve. Først ved at stå ved siden makkeren ser man alt, hvad der er i containeren, forklarer Lars Steffensen.

De danske arkitekter har ikke blot leget med lyset, de leger også med ordene, idet containerens titel er ”I See what eye See”. Inspirationen er kommet fra minegangene, hvor det er nødvendigt selv at tage lys med for at se noget – og Lars Steffensen ser et perspektiv i ”bærbart lys”:

- Cykellygten, GPS’en, fotografiapparatet og mobilen har vi med os. Hvorfor ikke tage lyset med? Tænk, hvis ting i det offentlige rum kun var belyst, hvis folk viste interesse …

Containeren indgår i ”Lysende Vejle”, som fra torsdag 9. oktober og den følgende uge sætter fokus på dynamisk LED-lys og brugen af lys i byrummet. Det er eneste chance for at opleve de fem containere, som Philips sender rundt i Europa. Containerne er indrettet af nogle af Europas førende arkitekter og lysdesignere: Udover Henning Larsen Arcitects er det Architecture-Studio + Grandeur Nature fra Frankrig, Fabio Novembre fra Italien, ONL fra Holland samt Mansilla + Tunon Arquitectos fra Spanien.

Der arrangeres et lysseminar torsdag 9. oktober i Vejle, hvor Lars Steffensen og Mikkel Eskildsen er blandt indlægsholderne:

- Vi vil blandt andet fortælle, hvordan vi greb opgaven an. Der skulle ret mange tekniske forsøg til inden det lykkedes! siger Lars Steffensen.

Billedtekst/
Henning Larsen Arcitects container set med grønt lys. Først når besøgende med rød og grønt lys finder sammen ses alt!

Yderligere informationer: www.vejle.dk/lysendevejle

Arkitekt Lars Steffensen, Henning Larsen Arcitects, 82 333 000.

Salgsingeniør Jan Wiberg, Philips Lighting,
tlf. 20 11 96 80 - e-post: jan.wiberg@philips.com

Udviklingskonsulent, arkitekt maa. Bodil Øllgaard, Vejle Kommune,
tlf. 76 81 22 42 - e-post: bodol@vejle.dk.

Informationschef Erling Madsen, Philips Danmark A/S,
tlf. 33 29 35 36 - e-post: erling.madsen@philips.com

Royal Philips Electronics of the Netherlands er vidtspændende firma inden for helse og velbefindende, fokuseret på at forbedre menneskers liv gennem relevante nyskabelser. Som verdensleder inden for healthcare, livsstil og lys, integrerer Philips teknologi og design i menneskecentrerede løsninger, baseret på grundlæggende viden om forbrugerne og varemærke-løftet ”sense and simplicity”. Hovedkontoret ligger i Holland og Philips har cirka 133.000 ansatte i flere end 60 lande. Med en årsomsætning på ca. 201 milliarder danske kroner i 2007 er koncernen markedsførende inden for hjertebehandling, akutbehandling og hjemmepleje, energieffektive lysløsninger og nye lysapplikationer, samt livsstilsprodukter der skaber velbefindende og glæde. Philips har således en stærk førerposition inden for FlatTV, shaving og grooming til mænd, bærbar underholdning og tandpleje.
Nyheder fra og informationer om Philips findes på
www.philips.com/newscenter, www.philips.dk og www.lys.philips.dk