• PHILIPS/

Bare lad mig sove: En million mennesker skal screenes for alvorlig søvnforstyrrelse

Philips vil screene for obstruktiv søvnapnø, der kan føre til diabetes og hjertesygdomme

Norden – Snorker du meget? Så vær opmærksom på, at det er ét af de vigtigste kendetegn på en søvnforstyrrelse, der kan føre til kroniske lidelser som diabetes og hjertesygdomme.

I et forsøg på at hjælpe mennesker med obstruktiv søvnapnø (OSA) til at få identificeret og afhjulpet denne lidelse har Royal Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHIA) i dag meddelt, at man vil screene en million mennesker verden over for OSA i løbet af de næste fem år.

Philips’ screening-program, der er i tråd med virksomhedens erklærede mål om at lette adgangen til sundhedspleje og at redde liv, indbefatter screening i Nordamerika, Europa og Asien. I screening-programmet anvendes et online-risikovurderingsværktøj via World Sleep Day: Alle, der har symptomerne, eller selv mener, de er i risikogruppen, opfordres til at tage online-testen. Efter testen får man besked om sin personlige OSA-risiko og opfordres til en efterfølgende drøftelse med egen læge.

”Obstruktiv søvnapnø slider på helbredet og kan medføre livstruende sygdomme,” siger Brent Shafer, der er direktør for Philips Home Healthcare Solutions. ”Det er vores mål at bruge vores innovative løsninger til at hjælpe mennesker med OSA til at identificere og afhjælpe denne meget alvorlige lidelse.”

Obstruktiv søvnapnø er en af de mest almindelige søvnforstyrrelser, der findes, og den rammer cirka fem-seks procent af alle voksne[1]. Den er karakteriseret ved en forsnævring eller blokering af de øverste luftveje, hvilket forhindrer normal vejrtrækning under søvn.

Sammen med kost og motion er søvn en af de vigtigste faktorer for et godt helbred. Philips’ forskning antyder, at over to tredjedele af alle med søvnapnø ikke har fået lidelsen diagnosticeret.

Den mest almindelige årsag til obstruktiv søvnapnø er vægtforøgelse. Andre tegn og symptomer på søvnapnø kan være[2]:

• Hyppig, kraftig snorken
  • Pauser i vejrtrækningen eller gispen efter luft
  • Meget kraftig fedme
  • Pludselig indsovning under aktivitet, eksempelvis under læsning, tv-kigning eller bilkørsel.
  • Forhøjet blodtryk.

[1] Young T et al. (2002). Epidemiology of obstructive sleep apnea: a population health perspective. Am J Respir Crit Care Med, 165, 1217-1239.
[2] Young T, Skatrud J, Peppard PE. Risk factors for obstructive sleep apnea in adults. JAMA. 2004 Apr 28;29:2013-6.

”Der er tre vigtige trin, når man skal hjælpe mennesker med OSA: erkendelse, diagnosticering og behandling. De tre trin udgør et hele, hvis man skal forbedre søvnkvaliteten og sundheden hos mennesker verden over med denne lidelse,” siger Dr. Lee-Chiong, den cheflægelige kontaktperson hos Philips Home Healthcare Solutions. ”Philips’ screening–program hjælper mennesker til at erkende, om de er i risikogruppen for OSA.”

Find ud af, om du er i risikogruppen for obstruktiv søvnapnø eller læs mere om World Sleep Day 2013 og hvad der sker for dig lokalt på: http://www.worldsleepday.org/

Hvis du ønsker yderligere information, bedes du kontakte:

Käthryn Cars
Corporate Communications Nordic
E-post: Kathryn.cars@philips.com

Maryellen Bizzack
Philips Home Healthcare Solutions
Tlf.: +1 (724) 387-5006
E-mail: maryellen.bizzack@philips.com

Om Royal Philips Electronics
Royal Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHIA) er en virksomhed med mange aktiviteter inden for sundhed og velvære og med fokus på at forbedre menneskers liv gennem meningsfulde nyskabelser inden for sundhedspleje, livsstil og belysning. Philips har hovedsæde i Holland, en årsomsætning på 24,8 mia. EUR (2012) og cirka 118.000 ansatte med salg og tjenester i mere end 100 lande. Koncernen er førende i verden inden for medicinsk udstyr til billeddiagnosticering af hjertesygdomme og akut patientovervågning, energieffektive belysningsløsninger samt forbrugerelektronik som barbermaskiner og trimmere, bærbare underholdningsprodukter og el-tandbørster. Nyheder fra Philips findes på: www.philips.com/newscenter.

Tags: