Nordisk e-handel for 34 mia. SEK i 1. kvartal

I løbet af 1. kvartal 2014 e-handlede syv af ti nordboere varer til en værdi af omkring 34 mia. SEK. E-handel er en vigtig del af hverdagen for forbrugerne i Norden. At e-handel udvikler sig meget stærkt, er mærkbart i pakkemængderne. I 1.kvartal af året steg PostNords e-handelsrelaterede B2C-pakkemængde med 15 procent.

E-handel er vigtig i alle de nordiske lande, det viser PostNords rapport ”E-handel i Norden Q1 2014”. Nordmændene er de hyppigste e-detailhandlere, 75 procent af nordmændene har e-handlet det foregående kvartal. I Finland er andelen af ​​e-handelsforbrugere det laveste i de nordiske lande, hvor den tilsvarende andel var 66 procent.

-       For at imødekomme den stigende e-handel øger PostNord sit fokus på e-handel. Vi vil drive udviklingen af ​​innovative løsninger på det nordiske marked, når det gælder leverancer af de e-handlede varer. For at gøre dette i praksis, må vi have indsigt i både ligheder og forskelle i de nordiske markeder, siger Håkan Ericsson, adm. direktør og koncernchef i PostNord.

Hvordan man ønsker at have sine e-handlede varer leveret, varierer mellem landene og afhænger også af, hvilket produkt, der er købt online. Men generelt er brevkassen en populær leveringsmulighed i alle de nordiske lande – med undtagelse af Finland, hvor det er populært at hente varer på posthuset. I Danmark foretrækker mange e-handelsforbrugere at få deres varer leveret til deres hjem. I de øvrige nordiske lande, er interessen for hjemmeleverancer ganske lav, i stedet er der flere, der ønsker at hente deres pakker på posthuset på tidspunkter, der passer dem selv.

-       Vi vil fortsætte med at være første valg i den nordiske e-handel. PostNord vil hjælpe med at drive virksomhedernes vækst og konkurrenceevne og være det oplagte valg for både afsendere og modtagere af e-handlede varer i fremtiden, siger Håkan Ericsson.

E-handel i Norden Q1 2014 Resumé:

• Værdien af ​​den nordiske e-handel i første kvartal af 2014 beløb sig til omkring 34 mia. SEK.
  • Af forbrugerne vurderes det, at e-handel for omkring 10,1 mia. SEK har fundet sted fra websteder, som de skønner, er udenlandske.
  • 33 procent af de e-handlede forsendelser, der blev handlet i de nordiske lande i perioden, var efter forbrugernes vurdering fra udlandet.
  • Når nordboere køber online fra udlandet, er det helst fra Storbritannien.
  • Tøj, bøger, elektronik, kosmetik og hud- og hårpleje er de fire kategorier, som flest forbrugere i de nordiske lande har e-handlet i første kvartal.
  • Halvdelen af ​​alle e-handelsforbrugerne i de nordiske lande anser det for ganske vigtigt selv at kunne vælge, hvordan de varer som de har bestilt online, vil blive leveret.

Forventningerne til leveringstiden varierer mellem landene. Danskerne er maksimalt villige til at vente 3,3 dage på varen. De finske e-handelsforbrugere er maksimalt villige til at vente 4,9 dage på varen.

Om E-handel i Norden Q1 2014
PostNord følger med i den nordiske udvikling inden for e-handel hvert kvartal, fra og med 1. kvartal 2014. Undersøgelsen bygger på forbrugernes vurdering af, hvor meget de har handlet for. E-handel i Skandinavien offentliggøres kvartalsvis og er baseret på en forbrugerundersøgelse foretaget i Sverige, Danmark, Norge og Finland med mere end 4.000 respondenter. Forbrugerundersøgelsen blev gennemført i april 2014.

PostNord er den førende leverandør af kommunikations- og logistikløsninger til,fra og i Norden. Koncernen varetager også postservice til privatpersoner og virksomheder i Danmark og Sverige. Vi udvikler med vores ekspertise og et stærkt distributionsnet forudsætningerne for fremtidens kommunikation,e-handel,distribution og logistik i Norden. Koncernen havde i 2013 en omsætning på 40 mia. SEK og 39.000 medarbejdere. Moderselskabet er et svensk aktieselskab med koncernkontor i Solna. Besøg os på postnord.com

Tags: