Ny postlov fører til ændringer i PostNord Danmark

Befordringspligten i Danmark ophører 1. januar 2024. Der gælder undtagelser for post til mindre ø-samfund, blindepost og udlandspost, der kommer i udbud. PostNord Danmark forhandler med den danske stat om en overgangsaftale om befordring af disse forsendelser, indtil udbuddene er gennemført. Beslutningen har ingen umiddelbare konsekvenser for PostNords pakkevirksomhed i Danmark.

Det er ingen hemmelighed, at brevmarkedet er skrumpet i takt med digitaliseringen. Med en reduktion i brevmængderne på 90 pct. siden årtusindeskiftet er Danmark det land i verden, der hurtigst har digitaliseret sin fysiske post. I PostNord har vi løbende tilpasset vores virksomhed for at kunne håndtere denne strukturelle nedgang.

Den nye lov betyder en ny virkelighed, som igen medfører en række ændringer i vores priser, tilbud og organisation. Tilpasningen af brevvirksomheden vil ske i takt med den fortsatte markedsudvikling i Danmark. Det er endnu uvist, hvordan kunderne vil reagere på den nye situation, og det er derfor for tidligt at sige, hvor hurtigt processen vil gå. Vi vil nøje overvåge udviklingen og løbende analysere, hvilke konsekvenser den får.

– Den nye lov betyder en fremtid, hvor vores brevvirksomhed, som vi kender den i dag, kommer til at se anderledes ud. PostNords tilstedeværelse på det danske pakkemarked påvirkes ikke af ændringerne. Vi ser stadig et stort potentiale i pakkemarkedet, fordi flere og flere forbrugere vælger at foretage deres indkøb på nettet. Her fortsætter vi med at investere og udvikle virksomheden til gavn for vores kunder i hele Norden, siger Annemarie Gardshol, administrerende direktør og koncernchef i PostNord.

PostNord Danmark har længe varetaget befordringspligten og har siden 2020 modtaget kompensation fra den danske stat til dækning af de underskud, befordringspligten har medført. I 2023 anslås kompensationen at beløbe sig til 150 mio. DKK.

Den nye danske postlov træder i kraft 1. januar 2024.

PostNord presse Danmark
presse@postnord.com

+45 7010 1300

Vi gør hverdagen lettere. PostNord er førende inden for pakke- og logistiktjenster til, fra og inden for Norden. Vi sikrer postservice til private og virksomhed er i Sverige og Danmark, uanset hvor de bor og arbejder. PostNord forbinder virksomheder, myndigheder og privatpersoner og muliggør forretning, handel og kommunikation i Norden. Med vores ekspertise og et veludviklet distributionsnet skaber vi forudsætningerne for fremtidens e-handel, distribution, logistik og kommunikation i Norden. I 2022 havde koncernen ca. 26.500 medarbejdere og en omsætning på 40,2 mia. SEK. Moderselskabet er et svensk aktieselskab (publikt bolag) med hovedkontor i Solna, Sverige. Besøg os på www.postnord.com