• PostNord/

PostNord: 3. kvartal 2022 – udfordrende situation i vores omverden fører til fortsat tilpasning af virksomheden

3. kvartal 2022

• Nettoomsætningen udgjorde 9.456 mio. (9.340 mio.) SEK, et fald på -2 (5)% i fast valuta for sammenlignelige enheder
  • Pakkemængderne faldt samlet med -4 (6)% på grund af lavere B2C-mængder
  • Brevmængderne faldt med -11 (-9)%
  • Driftsresultatet (EBIT) udgjorde 65 mio. (323 mio.) SEK

Kommentar fra Annemarie Gardshol, koncernchef

Udfordrende situation i vores omverden kræver fører til fortsat tilpasning af virksomheden

Koncernens omsætning udgjorde 9.456 mio. (9.340 mio.) SEK, et fald på -2 (5)% i fast valuta for sammenlignelige enheder. Driftsresultatet udgjorde 65 mio. (323 mio.) SEK, mens det justerede driftsresultat udgjorde 108 mio. (284 mio.) SEK. Pakkemængderne er i årets løb faldet i et langsommere tempo end i de samme kvartaler sidste år. Pakkemængderne faldt med -4 (6)% i kvartalet, og brevmængderne faldt med -11 (-9)%. Det dårligere resultat i koncernen skyldes primært vores danske virksomhed og Direct Link-forretningen. Vores resultat blev desuden påvirket negativt af øgede omkostninger på grund af den udfordrende situation i vores omverden.

De tilpasninger af virksomheden, PostNord igangsatte i begyndelsen af 2022, fortsætter og er gradvist blevet intensiveret. Vi agerer effektivt her og nu med fortsatte justeringer af priserne på vores produkter og tjenester samt brændstoftillæg på transporter. Derudover justerer vi vores kapacitet og vores tilbud. Vi tydeliggøre vores reklameportefølje gennem større fokus på adresseret direct mail og flere digitale og målgruppetilpassede tjenster. Samtidig afvikler vi tjenesten med adresseløse reklamer.

Sideløbende med omkostningsbesparende tiltag fortsætter vi vores langsigtede investeringer at sikre vores konkurrenceevne. Udvidelsen af vores pakkeboksnetværk fortsætter – ved udgangen af kvartalet havde vi omkring 8.000 pakkebokse i de nordiske lande. Desuden er vores to nye terminaler i Norge og Finland nu i drift, og det er vigtigt for at sikre langsigtet vækst i disse lande. Vi har en stærk position på det nordiske marked og en solid økonomisk stilling, der er til vores fordel, når pakkemarkedet står over for en konsolidering. I en usikker omverden er vi desuden godt positioneret med stabile kundesegmenter og attraktive tjenester.

Fortsat højt tempo i vores grønne omstilling

Vores grønne omstilling omfatter både energieffektivisering og omstilling til fossilfrie alternativer, hvor både grøn el og biobrændstoffer spiller en stor rolle for at nå målet om fossilfri transport i 2030. Vi har i kvartalet besluttet at købe 30 el-drevne varevogne med tilhørende ladeinfrastruktur i Finland, og 23 biogasdrevne lastbiler og to el-drevne lastbiler i Norge. I efteråret udskifter vi desuden 100 dieselbiler med el-biler i Danmark. I Sverige har vi etableret såkaldte grønne korridorer mellem Stockholm, Göteborg og Malmö, så de fleste af vores transporter mellem disse byer allerede nu er fossilfri. 60% af det samlede energiforbrug i vores egen køretøjsflåde dækkes nu med vedvarende energi.

Rapporten, præsentationsmateriale og video findes på vores koncernhjemmeside.

Kontaktperson: Björn Bergman, Head of Group Brand & Communication.
PostNord AB (publ) er forpligtet til at offentliggøre disse oplysninger iflg. EU's forordning om markedsmisbrug. Oplysningerne blev offentliggjort af ovennævnte kontaktperson den 28. oktober 2022 kl. 08.30 CET.

PostNord pressetelefon Danmark, tlf.
+45 7011 1220

Vi gør hverdagen lettere. PostNord er førende inden for pakke- og logistiktjenster til, fra og inden for Norden. Vi sikrer postservice til private og virksomhed er i Sverige og Danmark, uanset hvor de bor og arbejder. PostNord forbinder virksomheder, myndigheder og privatpersoner og muliggør forretning, handel og kommunikation i Norden. Med vores ekspertise og et veludviklet distributionsnet skaber vi forudsætningerne for fremtidens e-handel, distribution, logistik og kommunikation i Norden. I 2021 havde koncernen ca. 28.500 medarbejdere og en omsætning på 40,7 mia. SEK. Moderselskabet er et svensk aktieselskab (publikt bolag) med hovedkontor i Solna, Sverige. Besøg os på www.postnord.com