PostNord: Delårsrapport 1. kvartal 2021 – Markant resultatforbedring

27. april 2021 kl. 13.00

1. kvartal 2021

• Driftsresultatet (EBIT) blev forbedret med næsten 180 pct. til 878 mio. (314 mio.) SEK – resultatet blev forbedret i alle segmenter
  • Pakkemængderne steg samlet med 32 (1) pct. primært drevet af vækst inden for B2C-mængderBrevmængderne faldt med 12 (12) pct.
  • Coronapandemien har i kvartalet bidraget til større pakkemængder (B2C), øget efterspørgsel efter levering til døren og et større korttidssygefravær i Sverige

Kommentar fra Annemarie Gardshol, koncernchef

PostNord fortsætter efter rekordåret 2020 med en usædvanlig stærk start på 2021. Den fortsatte pandemi, hjemmearbejde og restriktionerne i samfundet skaber mere e-handel og store pakkemængder. Samtidig fortsætter vores forbedringsprogrammer med at give resultater. En stor del af koncernens kraftigt forbedrede resultat skyldes PostNord Sveriges stærke start på året, men alle segmenter har opnået resultatforbedringer. Det er også positivt, at der en markant resultatforbedring i Danmark. Samlet gør det os til en logistikaktør med et meget stærkt momentum, da den sammenlignelige omsætning steg med 12 pct. i forhold til 1. kvartal sidste år, og driftsresultatet er forbedret med næsten 180 pct.

Alle PostNords markeder har nået, hvad der ligner en ny normalsituation med store pakkemængder og stor efterspørgsel efter levering til døren samt fleksible leveringsalternativer, efter butikkerne har været lukkede eller haft store begrænsninger i antallet af besøgende. Vi fortsætter med at satse på ny infrastruktur både for at kunne håndtere e-handelsvæksten og for at forbedre vores service over for vores kunder. Koncernens pakkemængder inden for Business-to-Consumer steg med 47 pct. i forhold til 1. kvartal sidste år, levering til døren steg med 100 pct., og mængderne inden for Business-to-Business steg med 5 pct. i årets første kvartal.

Jeg er stolt af, at vi i så stort omfang bidrager positivt til menneskers hverdag og gør gavn. Coronapandemien har gjort det endnu tydeligere, at PostNord spiller en vigtig rolle i samfundet. Vi har opretholdt funktioner og tilgængelighed, bidraget til at gøre hverdagen lettere og gjort det muligt at bo og arbejde, hvor man ønsker det eller har brug for at gøre det. Vi fortsætter vores udrulning af pakkebokse, hvor man kan modtage forsendelser døgnet rundt, for at gøre hverdagen endnu lettere for alle, der bor og arbejder i Norden. Vi har også lanceret livetracking af levering til døren i Sverige og Finland samt portokoder som supplement til frimærker i Sverige. I Danmark distribuerer vi nu pakker alle ugens dage i hele landet og fortsætter med at etablere nye udleveringssteder.

Samtidig arbejder PostNord videre på at sikre en brevforretning, der er bæredygtig på langt sigt. I 1. kvartal er vi begyndt udrulningen af den nye omdelingsmodel i Sverige med henblik på at sikre en selvfinansierende brevvirksomhed. I Danmark har vi en midlertidig aftale med den danske stat om befordringspligten og kompensation for vores ekstraomkostninger forbundet med den. Vi tager også ansvar for at skabe en tryg og sikker arbejdsplads for vores medarbejdere, som hver dag møder mennesker og leverer længe ventede og vigtige varer til deres hjem. Vi arbejder også videre på at opfylde vores ambitiøse bæredygtighedsdagsorden og vores mål om at være fossilfri i 2030.

Kontaktperson Malin Nordén. PostNord AB (publ) er forpligtet til at offentliggøre disse informationer i henhold til EU’s forordning om markedsmisbrug. Oplysningerne blev offentliggjort af ovennævnte kontaktperson 27. april 2021 kl. 13.00 CET.

PostNords finansielle rapporter på svensk findes på https://www.postnord.com/sv/investor-relations/finansiell-rapportering, og på engelsk på https://www.postnord.com/investor-relations/financial-reporting.

Vi gør hverdagen lettere. PostNord er førende inden for pakke- og logistiktjenster til, fra og inden for Norden. Vi sikrer postservice til private og virksomhed​er i Sverige og Danmark, uanset hvor de bor og arbejder. PostNord forbinder virksomheder, myndigheder og privatpersoner og muliggør forretning, handel og kommunikation i Norden. Med vores ekspertise og et veludviklet distributionsnet skaber vi forudsætningerne for fremtidens e-handel, distribution, logistik og kommunikation i Norden. I 2020 havde koncernen ca. 28.000 medarbejdere og en omsætning på 38,7 mia. SEK. Moderselskabet er et svensk aktieselskab (publikt bolag) med hovedkontor i Solna, Sverige. Besøg os på www.postnord.com​

Tags: