• PostNord/

PostNord: Delårsrapport 2. kvartal 2024 – Forbedret resultat og fortsat tilpasning af virksomheden

April–juni 2024

• Nettoomsætningen udgjorde 9.709 mio. (9.812 mio.) SEK, et fald
  • på –1 (–4)% i fast valuta for sammenlignelige enheder
  • Pakkemængderne faldt samlet med –1 (–1)%
  • Brevmængderne faldt med –11 (–14)%
  • Driftsresultatet (EBIT) udgjorde –463 mio. (–725 mio.) SEK
  • Det justerede driftsresultat (justeret EBIT) udgjorde 205 mio. (135 mio.) SEK

Januar–juni 2024

• Nettoomsætningen udgjorde 19.209 mio. (19.710 mio.) SEK, et fald
  • på –3 (–2)% i fast valuta for sammenlignelige enheder
  • Pakkemængderne faldt samlet med –2 (–2)%
  • Brevmængderne faldt med –11 (–12)%
  • Driftsresultatet (EBIT) udgjorde –336 mio. (–682 mio.) SEK
  • Det justerede driftsresultat (justeret EBIT) udgjorde 359 mio. (177 mio.) SEK

Kommentar fra Annemarie Gardshol, koncernchef

2. kvartal

Koncernens nettoomsætning udgjorde 9.709 mio. (9.812 mio.) SEK, et fald på –1% i fast valuta for sammenlignelige enheder. Brevmængderne faldt med –11 (–14)%, og pakkemængderne faldt med –1 (–1)%.  Driftsresultatet udgjorde –463 mio. (–725 mio.) SEK. Som følge af den nye danske postlov, kraftigt vigende brevmængder og usikkerhed om de fremtidige brevindtægter i Danmark blev der foretaget en nedskrivning på i alt 598 mio. SEK i driftsresultatet. Det justerede driftsresultat udgjorde 205 mio. (135 mio.) SEK. Vi kan se, at de igangværende forbedringsprogrammer fortsat giver resultater, idet der for tredje kvartal i træk er opnået en resultatforbedring.

Fortsat fokus på lønsom vækst inden for pakker

E-handel betragtes som et langsigtet vækstmarked. PostNord har en stærk position på dette marked i Norden takket være en omfattende infrastruktur med terminaler og pakkeudleveringssteder, posthuse og pakkebokse kombineret med hjemmelevering. Tilbuddet om nemme og bæredygtige leveringsløsninger til både afsendere og modtagere udvikles, så vi kan være et attraktivt alternativ på det hurtigt voksende consumer-to-consumer-marked. Forbrugerne kan fra 1. juli både hente og sende pakker fra pakkebokse i Sverige.

Det omfattende Cost Leadership-program, som blev lanceret i 2023, forløber planmæssigt med gode resultater. Det er et vigtigt led i dette program at udvikle et attraktivt nordisk pakketilbud. I Danmark skærpes virksomhedens fokus yderligere på pakker ved at afvikle størstedelen af tilbuddet i logistikforretningen. Formålet er at blive de danske forbrugeres førstevalg inden for pakker ved at have et tydeligere fokus på kerneopgaven. Beslutningen påvirker ikke tilbuddet i koncernens øvrige segmenter. Vi fortsætter arbejdet med at cementere vores position som den førende nordiske pakkeaktør med et tydeligt fokus på omkostningseffektivitet og et attraktivt tilbud.

Nye forudsætninger for brevforretningen

I Danmark er kompensationen fra den danske stat i forbindelse med post til mindre ø-samfund, blindepost og udlandspost nu fastlagt. PostNord Sverige tilpasser inden for rammerne af den gældende regulering løbende brevvirksomheden til samfundets faldende behov.

Den svenske udredning om digital post afleverede 25. juni sin betænkning til civilministeren. Det foreslås i udredningen, at der indføres et krav om, at myndigheder, kommuner og regioner skal sende offentlig post digitalt til borgere, der har digital postkasse. Det vurderes i udredningen, at forslaget kan medføre, at det årlige procentuelle fald i brevmængderne kan blive lidt større. Det kan igen føre til et behov for yderligere gennemgang og modernisering af serviceniveauerne i forbindelse med befordringspligten.

PostNord ser positivt på digitaliseringen og har løbende tilpasset virksomheden til dens muligheder og udfordringer. Men konsekvenserne af de faldende brevmængder bliver mere og mere tydelige trods vores effektive tiltag. Det er vigtigt, at der snarest muligt træffes en beslutning på linje med de oprindelige forslag i Postfinansieringsudredningen.

PostNords bæredygtighedsarbejde skrider frem

PostNords klimaomstilling er i fuld gang, og målet er, at koncernens aktiviteter og transporter skal være fossilfri i 2030. Ved kvartalets udgang bestod 76% af energiforbruget i vores egen køretøjsflåde af vedvarende energi. I løbet af kvartalet, blev PostNord for tredje år i træk del af Financial Times' liste over Europas klimaledere. Vi vil på vores rejse fremad stadig udnytte den samlede styrke, der følger af PostNords 400-årige historie og 15 år som fællesnordisk koncern.

Kontaktperson: Björn Bergman, Head of Group Brand & Communication +46 10 436 00 00
PostNord AB (publ) er forpligtet til at offentliggøre disse oplysninger iflg. svensk lov om værdipapirmarkedet. Oplysningerne blev offentliggjort af ovennævnte kontaktperson 19. juli 2024 kl. 11.00 CET.

PostNord presse Danmark
presse@postnord.com

+45 7010 1300

Vi gør hverdagen lettere. PostNord er førende inden for pakke- og logistiktjenster til, fra og inden for Norden. Vi sikrer postservice til private og virksomhed er i Sverige og Danmark, uanset hvor de bor og arbejder. PostNord forbinder virksomheder, myndigheder og privatpersoner og muliggør forretning, handel og kommunikation i Norden. Med vores ekspertise og et veludviklet distributionsnet skaber vi forudsætningerne for fremtidens e-handel, distribution, logistik og kommunikation i Norden. I 2023 havde koncernen ca. 24.500 medarbejdere og en omsætning på 39,3 mia. SEK. Moderselskabet er et svensk aktieselskab (publikt bolag) med hovedkontor i Solna, Sverige. Besøg os på www.group.postnord.com