PostNord: Delårsrapport 3. kvartal 2020

2020-10-23 08:00

3. kvartal 2020

• Nettoomsætning 8.919 mio. (9.026 mio.) SEK, + 2,9 % i fast valuta for sammenlignelige enheder
  • Driftsresultat (EBIT) 747 mio. (57 mio.) SEK
  • Periodens resultat 580 mio. (-51 mio.) SEK
  • Resultat pr. aktie 0,29 (-0,03) SEK
  • Pengestrøm fra driftsaktiviteter 1.342 mio. (0 mio.) SEK

Overblik

Resultatet blev også forbedret kraftigt i årets tredje kvartal. Forbedringsprogrammerne leverede fortsat godt, hvilket sammen med de høje pakkemængder bidrog til forbedringen i indtjeningen. Øget e-handel resulterede i meget høje pakkemængder, mens brevmængderne fortsatte med at falde på grund af den igangværende digitalisering. Leveringskvaliteten i pakkeforretningen blev påvirket negativt i kølvandet på Corona, mens brevforretningens leveringskvalitet fortsat var høj.

Kommentar fra Annemarie Gardshol, koncernchef

Den igangværende pandemi påvirker os alle på forskellig vis. For PostNords vedkommende har den øgede e-handel haft stor indflydelse på pakkeforretningen og betydet, at vi i dag befinder os på et niveau, vi først havde ventet at nå om et par år. De kraftigt stigende pakkemængder har dog også givet udfordringer, men vi har ved at samarbejde med vores kunder løst vores vigtige opgave med at formidle pakker og breve. Dermed bidrager vi til at gøre hverdagen lettere for alle, der bor og arbejder i Norden. Jeg er stolt af, at vi har håndteret omstillingen så godt.

Den sammenlignelige omsætning steg en del i kvartalet og udgjorde 8.919 mio. SEK for hele koncernen. Fordelingen mellem vores forskellige forretninger fortsatte med at ændre sig. Pakkemængderne steg med 10%. Der blev i alt håndteret 46 mio. pakker, hvoraf en stadig større del var leveringer til døren. Brevvirksomheden udgør en faldende andel af virksomheden, og brevmængderne faldt med 10% i kvartalet. Driftsresultatet blev markant forbedret og udgjorde 747 mio. (57 mio.) SEK. Den ændrede kundeadfærd og den usikkerhed, der følger af pandemien, gav også udfordringer. Vi opnåede i kvartalet en pakkekvalitet på 96%, og det er lavere end vores ambitionsniveau. Vi arbejder altid intensivt med at sikre, at alle pakker når frem til modtagerne til tiden. Leveringskvaliteten for breve i Sverige var høj i kvartalet (næsten 99%) og langt over det svenske lovkrav. I Danmark har vi haft udfordringer med brevkvaliteten (ca. 94%). Resultatet for kvartalet overstiger dog det danske lovkrav. De meromkostninger, vi har haft til sygedagpenge på grund af pandemien, blev opvejet af den kompensation, staterne ydede for at afbøde effekten af pandemien, og af en meget effektiv håndtering af de kraftigt stigende pakkemængder. Det har sammen med fremgangen i de interne forbedringsprogrammer bidraget til det forbedrede resultat.

Behovet for omstilling af brevforretningen stiger, i takt med at brevmængderne falder. Sidst i september indledte vi et pilotprojekt med postomdeling hver anden dag på det svenske marked. Testen er gået godt i den første tid, og det lover godt for fremtiden. 1. oktober traf den svenske regering beslutning om et kommissorium for arbejdet med, hvordan postbefordringspligten skal finansieres. Der er tale om en kompliceret sag, og jeg har forståelse for, at det vil tage tid. Samtidig går udviklingen i samfundet hurtigt, og hvis ikke den svenske brevvirksomhed skal begynde at give tab, er det nødvendigt samtidig at få nogle regulatoriske lempelser på plads.

I Danmark fortsætter dialogen med politikerne om en brevvirksomhed, der er økonomisk bæredygtig på langt sigt. De 112 mio. DKK, den danske stat har godkendt som kompensation for vores ekstra omkostninger i forbindelse med postbefordringspligten i anden halvdel af 2020, afventer nu EU-Kommissionens godkendelse. Vi ser frem til samtidig med den afgørelse også at få en ny langsigtet aftale med den danske stat fra årsskiftet.

Hvad angår vores ambition om at reducere CO2-udledningen kan jeg med stolthed fortælle, at vi i kvartalet nåede vores mål om, at koncernens samlede udledning skal reduceres med 40% i forhold til basisåret 2009. Det er et godt udgangspunkt, når vi nu begynder på arbejdet med at nå vores ambition om at være fossilfri i 2030.

Fremtiden er stadig langt mere usikker end normalt, men det er min vurdering, at vi – med en klar strategi, et stort engagement og kompetente medarbejdere – har gode forudsætninger for at fortsætte vores transformation og blive den foretrukne leverandør i Norden.

Eventuelle spørgsmål kan rettes til:

Kontaktperson: Magnus Larsson. PostNord AB (publ) er forpligtet til at offentliggøre disse oplysninger iflg. EU's forordning om markedsmisbrug og svensk lov om værdipapirmarkedet. Oplysningerne blev offentliggjort af ovennævnte kontaktperson den 23. oktober 2020 kl. 08.00 CET.

Vi gør dagligdagen lettere. PostNord er den førende leverandør af kommunikations- og logistikløsninger til, fra og inden for Norden. Vi sikrer postservice til private og virksomheder i Sverige og Danmark. Med vores ekspertise og et veludviklet distributionsnet skaber vi forudsætningerne for fremtidens kommunikation, e-handel, distribution og logistik i Norden. I 2019 havde koncernen ca. 29.000 medarbejdere og en omsætning på 38,3 mia. SEK. Moderselskabet er et svensk aktieselskab (publikt bolag) med hovedkontor i Solna, Sverige. Besøg os på www.postnord.com