PostNords delårsrapport 2. kvartal 2023 – svage konjunkturer kræver fortsat tilpasning

2. kvartal 2023

• Nettoomsætningen udgjorde 9.812 mio. (10.037 mio.) SEK, et fald på -4 (-5)% i fast valuta for sammenlignelige enheder
  • Pakkemængderne faldt samlet med -1 (-7)%
  • Brevmængderne faldt med -14 (-12)%
  • Driftsresultatet (EBIT) udgjorde -725 mio. (214 mio.) SEK
  • Det justerede driftsresultat (justeret EBIT) udgjorde 135 mio. (214 mio.) SEK

​​​​​​​

Kommentar fra Annemarie Gardshol, koncernchef

2. kvartal

Koncernens omsætning udgjorde 9.812 mio. (10.037 mio.) SEK, et fald på -4% i fast valuta for sammenlignelige enheder. Driftsresultatet udgjorde -725 mio. (214 mio.) SEK. Resultatet belastes af en nedskrivning af goodwill i Norge på -903 mio. (-) SEK. Det justerede driftsresultat udgjorde 135 mio. (214 mio.) SEK. Det lavere justerede driftsresultat for koncernen skyldes primært vores svenske virksomhed, hvor svage konjunkturer har medført vigende B2B-mængder. Desuden har fortsat høj inflation og satsninger på strategiske initiativer påvirket koncernens lønsomhed negativt.

Brevmængderne faldt med -14 (-12)%, og pakkemængderne faldt samlet med -1 (-7)%. Vi oplever for første gang siden 3. kvartal 2021 en positiv vækst i B2C-mængderne primært drevet af vores populære varebrev i Sverige (småpakker til postkassen).

Vores kortsigtede forbedringsprogrammer forløber planmæssigt. Programmerne er en kombination af omkostningsreduktioner inden for både produktion og administration samt nødvendige prisjusteringer, der skal kompensere for øgede omkostninger på grund af inflationen. Vi har også kunnet kompensere for størstedelen af det kraftige fald i brevmængderne i kvartalet. Vi fortsætter arbejdet med at øge fleksibiliteten og produktiviteten i hele vores pakke- og logistiknetværk. Samtidig fortsætter tilpasningen af brevvirksomheden, i takt med at brevmængderne falder. Vi havde ved udgangen af kvartalet ca. 2.000 FTE (gennemsnitligt antal ansatte) færre end i 2. kvartal 2022.

Storstilet omstilling til en grønnere og mere digital fremtid

Vi fortsætter med at investere i kundetilbud, bæredygtighed og teknologi, samtidig med at vi tilpasser virksomheden til den aktuelle situation. Vi går forrest i branchens klimaomstilling, hvor målet er at være fossilfri i 2030. 67% af den energi, der bruges i vores egen køretøjsflåde, var i kvartalet vedvarende, mens det ved udgangen af 1. kvartal 2023 var 64%. Vi har også truffet beslutning om yderligere investeringer i både biogasdrevne lastbiler og eldrevne varevogne til distribution. PostNord Norge har desuden indgået en aftale med Einride om elektrificering af lastbiltransporterne på specifikke strækninger. I Sverige tester vi AI-løsninger til smartere pakkesortering og optimeret lastning på udvalgte terminaler. Satsningerne gennemføres for at reducere CO2-udledningen, effektivisere logistikkæden og produktionen samt gøre arbejdet lettere for vores medarbejdere.

Nordisk pakketilbud og vigtige ændringer i befordringspligten

Vi fortsætter med at udvikle vores pakketilbud for at kunne sikre et konkurrencedygtigt tilbud på det nordiske marked med det mål at gøre forbrugernes hverdag lettere. Vi havde ved udgangen af kvartalet ca. 13.000 pakkeudleveringssteder – pakkebokse og posthuse – i Norden.

I kvartalet meddelte den danske regering sammen med fem oppositionspartier, at man har til hensigt at ophæve befordringspligten. Man har i stedet til hensigt at overlade den landsdækkende postservice til markedet. Aftaleforslaget indeholder en særlig ordning om betjening af ø-samfund, levering af blindepost og udlandspost. Forslaget sendes nu i høring, og den endelige aftale forventes behandlet i Folketinget i oktober. Aftalen forventes at træde i kraft 1. januar 2024. Vi vender tilbage til efteråret og gør rede for de konsekvenser, det nye lovforslag ventes at få for vores virksomhed.

Kontaktperson: Björn Bergman, Head of Group Brand & Communication.

PostNord AB (publ) er forpligtet til at offentliggøre disse oplysninger iflg. EU's forordning om markedsmisbrug. Oplysningerne blev offentliggjort af ovennævnte kontaktperson 20. juli 2023 kl. 10.30 CET.

Vi gør hverdagen lettere. PostNord er førende inden for pakke- og logistiktjenster til, fra og inden for Norden. Vi sikrer postservice til private og virksomhed er i Sverige og Danmark, uanset hvor de bor og arbejder. PostNord forbinder virksomheder, myndigheder og privatpersoner og muliggør forretning, handel og kommunikation i Norden. Med vores ekspertise og et veludviklet distributionsnet skaber vi forudsætningerne for fremtidens e-handel, distribution, logistik og kommunikation i Norden. I 2022 havde koncernen ca. 26.500 medarbejdere og en omsætning på 40,2 mia. SEK. Moderselskabet er et svensk aktieselskab (publikt bolag) med hovedkontor i Solna, Sverige. Besøg os på www.postnord.com