Bilkoncern: Historisk stort overskud skal bruges til mere vækst

Nic. Christiansen Gruppen – der omfatter aktieselskaberne Hyundai Bil Import, British Car Import, detailkæden Terminalen og NCG Finans – sætter turbo på væksten i både Danmark og udlandet. Bilkoncernen har skabt et rekordstort overskud på 65,2 mio. kr. i 2010, og en væsentlig del af overskuddet vil blive brugt til at realisere en ambitiøs strategiplan.

En af Danmarks største aktører inden for import og salg af biler, Nic. Christiansen Gruppen, kan præsentere et årsregnskab for 2010, der sammenlignet med sidste år viser en samlet vækst på over 50 pct. og et overskud på 65,2 mio. kr. før skat. Koncernen har siden sidste årsregnskab omlagt regnskabsperioden, så den følger kalenderåret – så resultatet er skabt på baggrund af kun otte måneders drift.

”Allerede med det sidste årsregnskab skabte vi et markant turn-around og vendte et underskud på 42 mio. kr. i 2008-09 til et næsten lige så stort overskud – og nu er det altså lykkedes at skabe et endnu større overskud på blot otte måneder. Det er vi naturligvis stolte af,” siger Anders Hansen, koncerndirektør i Nic. Christiansen Holding.

Bestyrelsen har vedtaget at øremærke en væsentlig del af overskuddet til at skabe yderligere innovation og vækst i de kommende år. En ny strategiplan skal skabe øget omsætning og indtjening ved maksimal udnyttelse af mulighederne for vækst i både import, detailsalg og finansiering: ”Vores aktiviteter skal omfatte alt, der skal til for at dække forbrugernes behov og forventninger til biltransport,” oplyser koncerndirektøren.

De enkelte selskaber

Nic. Christiansen Gruppen importerer via sine datterselskaber bilmærkerne Hyundai, Land Rover og Jaguar samt driver bil-detailkæden Terminalen. Dertil kommer koncernens eget finansierings- og leasingselskab, NCG Finans.

Hyundai Bil Import A/S fik et overskud på 8,7 mio. kr. før skat mod et overskud i 2009/10 på 20,4 mio. kr.: ”I sidste regnskabsår fik vi vendt et underskud til et stort overskud, og når resultatet er mindre i år, skyldes det alene, at vi har investeret kraftigt i markedet for at opnå større markedsandele. Hyundai er i dag et af landets mest foretrukne bilmærker, og med i10, i20, i30 og den kommende i40 i modelprogrammet er Hyundai på vej ind i en ny æra som ’top brand’. Hyundai havde i 2010 en markedsandel på 5,3 pct. på det danske marked. Målet er ifølge den nye strategiplan en markedsandel på 7 pct. allerede i 2012,” oplyser Anders Hansen.

British Car Import A/S, som importerer Land Rover og Range Rover i de tre nordiske lande samt Jaguar i Sverige, tegner sig for næsten halvdelen af koncernens overskud med et resultat før skat på 30,4 mio. kr. mod 17,3 mio. kr. i 2009/10: ”British Car Import blev etableret i Norge og Sverige i september 2009 og har fået en flot start på disse to markeder. Dertil kommer, at selskabet også har oplevet en vækst på det danske marked – både hvad angår salg af biler og på eftermarkedet. Målet er at få en endnu stærkere position i Sverige og Norge med endnu flere eksklusive forhandlere og større synlighed,” uddyber Anders Hansen.

Også Terminalen A/S, som er moderselskab for Nic. Christiansen Gruppens kæde af detailforretning-er, har formået at skabe et stort overskud på 20,2 mio. kr. mod 0,1 mio. kr. i 2009/10. Og på dette område har Nic. Christiansen Gruppen flere forskellige initiativer i støbeskeen: Flere filialer, flere ansatte, flere bilmærker, større udbud af brugte biler, en stor satsning på internettet og øget salg af ”pakker”, der inkluderer bil, finansiering/leasing, service etc.

NCG Finans, som er Nic. Christiansen Gruppens finansierings- og leasingselskab, har igen i 2010 opnået et pænt overskud. Siden introduktionen af egne finansierings- og leasingydelser gennem NCG Finans i 2009, har det været koncernens klare målsætning, at ydelserne skal udgøre en central og indbygget del af ”bilkøbet”.

Koncernen har med det seneste årsregnskab indført ny regnskabsperiode, som følger kalenderåret og ikke som tidligere 1. maj – 31. april. 2010-regnskabet indeholder derfor kun otte måneders drift.

Årets resultat for alle selskaber i 2010 sammenlignet med 2009/10:

Årets resultat før skat Årets resultat efter skat
Mio. DKK 10 09/10 10 09/10
Nic. Christiansen Holding A/S 65,2 41,3 48,7 31,4
Hyundai Bil Import A/S 8,7 20,4 6,5 15,3
British Car Import A/S 30,4 17,3 23,5 12,9
Terminalen A/S 20,2 0,1 15,1 0,1
NCG Finans A/S 2,2 2,0 1,6 1,5

De økonomiske nøgletal for koncernen gennem de sidste 5 år er:

Mio. DKK 2010 2009-10 2008-09 2007-08 2006-07
Nettoomsætning 1.586,1 1.729,7 1.467,8 1.929,9 1.937,4
EBIT 73,4 32,8 -34,7 38,4 45,2