Firmacykler vinder frem i København

Trafikken er gået helt i stå på Rådhuspladsen og Kongens Nytorv. Der er vejarbejde på hvert andet gadehjørne i City, og parkeringspladser er ikke til at opdrive - og hvis man er så heldig at finde en, så koster den en formue. Sådan ser hverdagen ud for de mange, der arbejder i City, og som bevæger sig rundt i byen i løbet af en arbejdsdag. Derfor hopper mange nu på cyklen.

København har slået sig fast som en af verdens cykelhovedstæder, og mange virksomheder har også set fidusen i at investere i såkaldte firmacykler. Cykler, som medarbejderne let og ubesværet kan bevæge sig rundt i byen på uden hensyntagen til trafik, parkeringsproblemer og –udgifter.

En af de virksomheder, der for nyligt har investeret i firmacykler er Arkitektfirmaet Friborg & Lassen: ”Vi har for nyligt købt to firmacykler, og alle medarbejdere er glade for de nye transportmidler. Vi har valgt at købe Jopo-cykler, da de dækker vores behov. Det er en simpel bycykel, der passer til alle og kræver minimal vedligeholdelse,” siger Karl Aurvig-Huggenberger, der er  direktør og medejer af Arkitetfirmaet Friborg & Lassen.

Det tæller også med i regnskabet at firmacykler er både miljøvenlige og sundhedsfremmende, men det er ikke den eneste fordel firmacyklerne bringer med sig:

”Først og fremmest så sparer vi en masse tid ved at cykle frem og tilbage mellem møder med kunder og samarbejdspartnere i stedet for at spilde tiden med at vente på taxier og sidde i kø. At vi så også sender et miljøvenligt signal, får noget frisk luft og noget motion er kun en ekstra gevinst.” slutter den glade arkitekt.

Det er ikke kun virksomhedernes medarbejdere, der kan drage nytte af firmacyklen. Naja Kim der er frisør i Mugshot, en af Københavns mest trendy frisørsaloner, fortæller:

”Vi har længe overvejet at investere i en firmacykel, men det var først, da vi faldt over den finske kult-cykel jopo, at vi tog os sammen og gjorte noget ved det. Den har nemlig et lækkert design, den fedeste farve og så bliver man bare glad af at køre på den. Samtidig passer den også godt til den kundeoplevelse vi gerne vil give vores kunder, da vi også tilbyder vores kunder at låne iPads i salonen.”

Hun fortæller videre:

”Vores kunder låner også tit jopo’en, når de f.eks. har et ærinde i Magasin, eller hvor det nu kan være. Vi hopper også selv på jopo’en, når der skal hentes frokost, eller vi har et møde ude i byen.”

Ofte vælger virksomhederne at sætte deres logo på cyklen, så de også opnår en brandingeffekt – firmacykler er det nye sort.

For yderligere information, kontakt:

Signe Soon Bøjlesen, sb@primetime.dk