Patienter med prostatabesvær slipper for operation

Patienter med prostatabesvær slipper for operation En nyudviklet, enestående metode til behandling af godartet prostataforstørrelse med mikrobølger har i en stor videnskabelig undersøgelse vist sig at være lige så effektiv som den traditionelle kirurgiske behandling TUR-P. Samtidig er risikoen for komplikationer mindre med den nye behandlingsmetode, og omkostningerne for samfundet er kun halvt så store som ved en TUR-P. Over halvdelen af alle mænd over 50 år har problemer med vandladningen, og 25% får brug for at blive behandlet for deres prostatabesvær, inden de fylder 80. Den mest effektive behandling har indtil i dag været en operation gennem urinrøret, en såkaldt transuretral resektion af prostata, TUR-P. Denne behandling kræver 3-5 dages indlæggelse. Den nyudviklede behandlingsmetode ProstaLund Feedback Treatment (PLFT) indebærer, at man uden operation behandler godartet prostataforstørrelse med mikrobølger under samtidig temperaturmåling i prostata. Behandlingen sker ved en opvarmning af prostata, hvorved en del af vævet dør, så prostata bliver mindre. Behandlingen varer ca. 1 time. Den foretages under lokalbedøvelse ved hjælp af et kateter, og samtidig måles og følges temperaturen inde i prostatakirtlen, hvilket øger effektiviteten og reducerer risikoen for fejlbehandling til et minimum. Patienten har ikke behov for indlæggelse, men kan tage hjem efter afsluttet behandling. En stor undersøgelse, som præsenteres på Dansk Urologisk Selskabs forårsmøde i Herlev den 23. marts, viser, at den nye ikke-kirurgiske behandlingsmetode er lige så effektiv som operation. I undersøgelsen blev 146 patienter behandlet med operation eller med den nye PLFT metode (forholdet 1:2). I undersøgelsen deltog 2 sygehuse i Danmark, 6 i Sverige og 2 i USA. Efter et års opfølgning viser resultatet, at PLFT er en lige så effektiv behandlingsmetode som TUR-P. Der kunne ikke påvises nogen statistisk signifikante forskelle, hverken med hensyn til objektive eller subjektive parametre. Metoden koster cirka halvdelen af, hvad en operation koster, og risikoen for alvorlige komplikationer som dem, der kan opstå ved kirurgisk behandling - f.eks. blødninger - er minimal. Metoden blev introduceret i 1998, og indtil i dag er ca. 1700 patienter blevet behandlet med denne metode, først og fremmest i Skandinavien. I Danmark kan patienter for øjeblikket blive behandlet med ProstaLund Feedback Treatment® på sygehusene i Herlev, Frederiksberg og Gentofte. Sygehuset i Odense får udstyret installeret inden for den nærmeste tid. For hospitaler, der ikke selv ønsker at investere i behandlingsudstyret er der et interessant alternativ. ProstaLund samarbejder i Danmark, Norge og Finland med MLS Medical A/S, der stiller behandlingsudstyret til rådighed for hospitalerne som mobil service. For hospitalerne betyder det, at de kun betaler i det omfang de bruger udstyret, og at de løbende under behandlingen har opbakning af en specialuddannet, erfaren tekniker. For at få yderligere oplysninger, ring Dr. Kurt Krøyer, Frederiksbergs Hospital, på tlf: +45-38163585, Dr. Jörgen Balslev Jörgensen, Amtssygehuset i Gentofte, på tlf: +45-39773397 eller Bent Bagger Sørensen, MLS Medical A/S, på tlf: 0045-48286666, eller kontakt ProstaLunds informationschef Kristina Hallström på tlf. +46 (0)46 / 18 19 23, www.prostalund.com. ------------------------------------------------------------ Besoeg http://www.bit.se for mere information Foelgende filer kan downloades: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/22/20010322BIT00390/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/22/20010322BIT00390/bit0001.pdf