• QXL Auksjon Norge AS/

Bedre vilkår for dyr på auktioner. QXL og Dyrenes Beskyttelse går i åben dialog for at forbedre sikkerheden for dyr handlet på nettet

Bedre vilkår for dyr på auktioner

Blandt de mange millioner varer, der sælges på danske net-auktioner, er der også mange dyr. Tusinder af levende dyr. På QXL udgør auktionerne kun en lille procentdel – typisk er der kun ca. 100 dyr til salg hver anden uge. Uanset antal skal deres vilkår sikres. Allerede for 2 år siden har Dyrenes Beskyttelse hjulpet med at udarbejde anbefalinger til købere og sælgere af levende dyr på QXL.dk, men det viser sig, at anbefalingerne ikke altid bliver fulgt.

Derfor går QXL nu, sammen med Dyrenes Beskyttelse, i tænkeboks for at se på mulighederne for nye regelsæt og forbedrede funktioner, som kan sikre dyrenes velfærd, når de sælges via QXL.

- Der vil altid være nogle få, der alene betragter dyr som et middel til at skaffe sig penge og er revnende ligeglade med dyrets ve og vel. Vi kan se, at vores anbefalinger ikke afskrækker denne type, og derfor går vi i helt åben dialog med Dyrenes Beskyttelse for at finde ud af, hvad vi kan gøre for at hjælpe dyrene på netop vores platform. Det er her, vi kan gøre en forskel, og vi kan kun opfordre andre auktionssites til at gøre det samme, siger Hanne K. Larsen, der er kommunikationschef i QXL Danmark.

- I den bedste af alle verdener er det klart bedst, at man ser et dyr, før man køber det - både for dyr og mennesker, så man ved at kemien passer. Når man så alligevel vælger at sælge sine dyr på auktion, ser vi en kedelig tendens til, at dyr bliver sat til salg og solgt alt for billigt. Det handler om alt fra katte til heste. Når levende væsener sælges til f.eks. 1 kr. så har man megen lille garanti for, at køber har tænkt over, hvilket ansvar det er at holde dyr. Vi mener også, at der fra sælgers side udvises meget lidt respekt for et levende væsen, når man nærmest forærer dyret væk. Det kan ende i meget triste episoder. Vi er glade for, at der bliver taget hul på problemet, og ser frem til at forbedre sikkerheden for handlede dyr, siger Pernille Schousboe, informationsmedarbejder hos Dyrenes Beskyttelse.

Om Dyrenes Beskyttelse
Dyrenes Beskyttelse er Danmarks ældste og største dyreværnsforening med over 70.000 medlemmer. Foreningens over 200 kredsformænd rykker ud i over 3000 dyreværnssager hvert år. Dyrenes Beskyttelses internater finder hvert år nye hjem til knap 5000 dyr. Foreningen arbejder politisk for at Danmarks mio. af husdyr får bedre forhold
Om QXL
QXL.dk er Danmarks største online handelsplads med ca. 500.000 registrerede medlemmer, der handler sammen for 500 millioner om året. Hver uge sættes op til 2.000.000 varer til salg på QXL.dk, fordelt på masser af spændende auktioner og varer til fast pris. Klik ind på www.qxl.dk for mere information.

Yderligere oplysninger
Hanne K. Larsen, Communications Manager, QXL Danmark, tlf., 25 53 86 64, hanne.larsen@qxl.dk
Pernille Schousboe, Dyrenes Beskyttelse, tlf., 23 36 88 18, ps@dyrenes-beskyttelse.dk

Tags: