R: Bred aftale sætter mere strøm til jernbanenettet

Regeringen er tirsdag eftermiddag blevet enig med alle Folketingets partier undtagen Enhedslisten om en større trafikaftale, der blandt andet tager et stort skridt mod elektrificeringen af det danske jernbanenet. Radikale Venstres trafikordfører, Andreas Steenberg, er begejstret.

”Med den brede aftale tager vi næste skridt mod en moderne elektrificeret jernbane i Danmark til gavn for miljøet og klimaet. Det langsigtede mål om en jernbane uafhængig af fossile brændstoffer er hermed rykket tættere på, og det er jeg meget tilfreds med,” siger Andreas Steenberg, Radikale Venstres trafikordfører.

Aftaleparterne er blevet enige om at afsætte knap 1,2 mia. kr. fra 2012-2015 til elektrificering af ruten mellem Lunderskov og Esbjerg. Det betyder, at det fra 2015 vil være muligt at køre fra København til Esbjerg i el-tog.

”El-tog har lavere drifts- og vedligeholdelsesomkostninger end de konventionelle dieseltog, samtidig med de sikrer bedre driftsstabilitet og medfører kortere rejsetider. Med aftalen i hånden tager vi et skridt i den helt rigtige retning,” siger Andreas Steenberg.

Partierne i aftalen er desuden blevet enige om at kigge på yderligere udrulning af elektriske tog i resten af Danmark.

Yderligere kommentarer; Andreas Steenberg, 3337 4715