R: Demokratihjælp til Nordafrika og Mellemøsten

Der er opbrud i flere regimer i Nordafrika og Mellemøsten, hvor reformvenlige kræfter kæmper for demokrati, menneskerettigheder og politiske reformer. Folketinget har netop vedtaget et forslag fra Radikale Venstre, der betyder, at Danmark stærkt skal bistå reformkræfterne i de spirende demokratier.

”Vi er i Radikale Venstre klar til at hjælpe de spirende demokratier med projekter, der kan understøtte landenes kamp for demokrati og menneskerettigheder. Vi vil yde en stærk og effektiv støtte til reformbevægelserne,” siger Niels Helveg Petersen, Radikale Venstres udenrigsordfører.

Konkret foreslår Radikale Venstre, at der gives yderligere 20 mio. til demokratiarbejdet – tidligere kendt som ”Det Arabiske Initiativ”. Under onsdagens hasteforespørgsel støttede alle Folketingets partier tanken om en øget indsats.

”Det er glædeligt, at alle partier kan se fornuften i, at vi fra dansk side kan formidle viden om, hvordan demokrati og menneskerettigheder rodfæster sig. Det skal naturligvis være på landenes egne betingelser, men det er essentielt, at vi efter de parlamentariske forandringer står klar med den hjælp, landene har brug for,” siger Niels Helveg Petersen.

Danmark har tidligere bistået lignende initiativer, da de central- og østeuropæiske lande efter murens fald opbyggede deres demokratier. Støtten af denne art blev givet gennem Demokratifonden, der var en stor succes, og det er nærliggende at bygge videre på ideerne fra dengang.

Yderligere kommentarer; Niels Helveg Petersen, 3337 4710