R: Flere midler til nødhjælpsarbejdet til Nordafrikas spirende demokratier

Røde Kors' generalsekretær, Anders Ladekarl, efterlyser flere midler til nødhjælpsorganisationerne i de Nordafrikanske lande, så landene hurtigt kan komme på fode igen. En opfordring som vi bør følge op på og finde de nødvendige midler til, mener Niels Helveg Petersen, Radikale Venstres udenrigsordfører.

”Det bør være en topprioritet at hjælpe de spirende demokratier i Nordafrika. Lige nu slår midlerne ikke til, og som Røde Kors også påpeger, bør der tilføres flere midler til nødhjælpsarbejdet,” siger Niels Helveg, Radikale Venstres udenrigsordfører.

”Jo før vi for normaliseret tilstandene i de Nordafrikanske lande, jo hurtigere kan vi få demokratiprocessen på benene. Og jo hurtigere vil folk også vende tilbage til deres lande,” siger Niels Helveg Petersen.

I øjeblikket bliver der givet 25 mio. kr. til arbejdet. Langt fra nok, hvis man spørger nødhjælpsorganisationerne selv.

”Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, hvor mange midler der skal tilføres. Det skal vi spørge de involverede organisationer og eksperterne om. Men vi skal være parate til at hjælpe, og det bør være en topprioritet,” siger Niels Helveg Petersen.

”Det er ikke kun i Danmark, at vi kan bidrage. Også på EU-niveau bør vi tage den internationale førertrøje og stå sammen om hjælpen. Både af politiske årsager, at nødhjælpsmæssige årsager, men også fordi landene ligger i vores baghave,” siger Niels Helveg Petersen.

Yderligere kommentarer: Niels Helveg Petersen, 3337 47