R: Hellere lavere skat på arbejde end lavere selskabsskat

Regeringen bedyrer i dag, at selskabsskatten skal sænkes fra 25 procent til 20 procent. Men det ville være meget bedre i overensstemmelse med erhvervslivets ønsker, hvis man sænkede indkomstskatten og afskaffede regeringens iværksætterskat, mener Radikale Venstres finansordfører Morten Østergaard.

”Når regeringen vil sænke selskabsskatten, så er det fordi, de gerne vil støtte de klassiske dele af erhvervslivet: De store virksomheder med kæmpe overskud som allerede er etableret i Danmark. Men det, samfundet i virkeligheden har brug for, er, at det bliver mere attraktivt at investere i nye virksomheder. Derfor skal vi sænke den nuværende erhvervsstøtte og i stedet bruge pengene til at fjerne regeringens iværksætterskat og give nye virksomheder mulighed for at fradrage deres udgifter til forskning og udvikling,” siger Morten Østergaard.

Derudover mener han, at man skal lytte til erhvervslivet, når de efterspørger lavere indkomstskat:

”Det er langt vigtigere, at vi får sænket skatten på arbejde i stedet for at give lettelser i selskabsskatten. Det er det, som erhvervslivet har brug for. Det er det, som kan fastholde produktionsarbejdspladser i Danmark,” siger Morten Østergaard.,” siger Morten Østergaard.

Yderligere kommentarer: Morten Østergaard, 3337 4718