R: Topmøde om national designstrategi

I dag afholder Radikale Venstre topmøde om en national designstrategi. En af nøgleområderne for fremtidens vækstmuligheder i Danmark. Deltagerne på mødet, som afholdes på Christiansborg, skal debattere, hvordan design kan indgå som en væsentlig del af det, Danmark skal leve af i fremtiden.

”I Danmark har vi allerede en lang tradition for at bruge design til at skabe nye innovative muligheder og løsninger. Det er et unikt aktiv, som vi skal fortsætte med at udvikle. Derfor afholder vi i dag et topmøde om en national designstrategi, hvor vi vil diskutere nye muligheder og løsninger inden for designområdet. Visionen er at transformere Danmark fra industrisamfund til fremtidens kreative vækstøkonomi,” siger Morten Østergaard, Radikale Venstres vækstordfører.

Radikale Venstre vil satse strategisk og målrettet på design. Offentlige udfordringer skal løses gennem design-tankegang i samarbejde med det private erhvervsliv.

”Design har udviklet sig fra at kunne skabe smukke og funktionelle produkter til at være en proces, der kan drive udviklingen af services, produkter, forretningsmodeller, organisationer og tankemåder. Derfor er design en vigtig del af Danmark fremtid,” siger Eskild Hansen, head of European Design Center hos Cisco, der er en af deltagerne på dagens topmøde.

Cisco, der er en af verden største virksomheder, har netop valgt at lægge deres europæiske hovedkontor i Danmark på grund af den stærke designtradition. Et af emnerne på dagens topmøde er, hvordan denne tradition styrkes og videreføres.

Yderligere kommentarer: Morten Østergaard; 3337 4718 eller Eskild Hansen; 2066 2666