Finanskrisen stopper ikke investeringerne i it

Report this content

Ny international undersøgelse viser, at økonomichefer ser investeringer i eksisterende it-løsninger som afgørende for at komme ud af finanskrisen. Økonomicheferne er enige om, at investeringer i eksisterende it-løsninger både kan skære i omkostninger og på lang sigt sikre vækst.

Virksomheder ramt af finanskrisen har skærpet deres fokus på omkostninger. De fleste har søsat en lang række tiltag og strategier, der skal sænke de samlede driftsomkostninger og geare organisationen til en ny virkelighed. Her spiller it en hovedrolle, og de fleste virksomheder anser netop it som et strategisk værktøj, der skal være med til at bære dem ud af krisen. It styrker konkurrenceevnen En undersøgelse foretaget af CFO Research Services for Micro Focus viser, at økonomichefer anser it som afgørende for virksomhedernes konkurrenceevne. Ifølge undersøgelsen er økonomicheferne enige om, at en videreudvikling af virksomhedens eksisterende it-applikationer frem for indkøb af nye er nøglen til både at reducere omkostninger og sikre fremtidig vækst og innovation. I takt med at virksomheder har tilpasset deres forretningsstrategier til at reducere omkostninger, har it vist sig som en afgørende faktor i denne proces. Faktisk har hele 71 % angivet, at it kommer til at spille en afgørende rolle for virksomhedens indtjeningsmuligheder under og efter krisen. Samtidig siger 58 % af økonomicheferne, at de ikke har tænkt sig at skære i de it-investeringer, som de foretog før krisen. Krisen understreger værdi af it ”Måske har det krævet en global økonomisk krise for at understrege værdien af it som et strategisk værktøj for forretningen, men nu kan virksomheder se, at værdien af it kan aflæses direkte på bundlinjen,” siger Reza Warnink, der er ansvarlig for Micro Focus i Norden. Dette bekræftes i undersøgelsen, idet 34 % af økonomicheferne svarer, at krisen har vist værdien af it for kerneforretningen. ”I takt med at virksomhederne har trimmet deres organisationer, viser det sig, at investeringer i eksisterende it-løsninger kan være med til at nedbringe omkostninger og opnå konkurrencemæssige fordele. De dygtige virksomheder indser således, at it ikke alene reducerer omkostninger, men også driver innovation i virksomheden,” slutter Reza Warnink. Yderligere information om undersøgelsen findes på: http://www.microfocus.com/promotions/WWADCFWP1009/