Cheffelos regnskab for 4. kvartal og år 2023 – Stærk afslutning på året med øget vækst og forbedret rentabilitet

Cheffelo, Nordens største leverandør af måltidskasser og førende inden for skandinavisk fødevareteknologi, præsenterede i dag det økonomiske resultat for 4. kvartal og år 2023.

I 4. kvartal oplevede virksomheden vækst, der oversteg alle forventninger, såvel som øgede leveringsvolumener og yderligere forbedringer af bidragsmarginerne, hvilket førte til en øget EBIT for kvartalet. Mens alle markeder oplevede vækst i lokal valuta, skilte Danmark sig ud med en 38 % stigning i leveringsvolumener og en 47 % stigning i nettoomsætningen i kvartalet sammenlignet med sidste år. En stærk operationel præsentation tillod øget investering i en endnu bedre kundeoplevelse samtidig med, at bidragsmarginerne steg.

CEO, Walker Kinman, meddelte: “Vores fjerde kvartal var det bedste sidste år med adskillige initiativer, der genererede forbedringer på tværs af virksomheden. Holdet har gjort en utrolig indsats for at opnå alle vores strategiske must-win-battles, hvilket ikke kun har ført til, at vi igen oplever vækst, men også har sat vores fortsatte udvikling i værk.”

4. kvartal 2023 (4. kvartal 2022) År 2023 (år 2022)
  • Nettoomsætningen steg med 5,8 % til 270,3 MSEK (255,4 MSEK i samme periode sidste år). Korrigeret for valutakursforskelle, der svarer til en stigning på 8,3 %.
  • Nettoomsætningen faldt med 7,6 % til
999,7 MSEK (1 081,4). Korrigeret for valutakursforskelle, der svarer til et fald på 6,2 %.
  • Driftsresultatet (EBIT) var 16,1 MSEK (-107,6), en margin på 6,0 % (-42,1 %).
  • Driftsresultatet (EBIT) var 30,7 MSEK
    (-149,3), en margin på 3,1 % (-13,8 %).
  • Det justerede driftsresultat (EBIT) var 16,1 MSEK (12,4), en margin på 6,0 % (4,9 %).
  • Det justerede driftsresultat (EBIT) var 30,7 MSEK (-24,5), en margin på 3,1 % (-2,3 %).
  • Nettoresultatet efter skat for perioden var på 16,3 MSEK (-112,5).
  • Nettoresultatet efter skat for perioden var på 19,3 MSEK (-154,6).
  • Indtjening pr. aktie SEK, før og efter udvanding, var på 1,29 SEK (-8,87).
  • Indtjening pr. aktie SEK, før og efter udvanding, var på 1,52 SEK (-12,19).

Cheffelos rapport for 4. kvartal er vedhæftet og kan også findes på: https://cheffelo.com/financial-reports/.

Cheffelo afholder en webcast for investorer, analytikere og medier den 22. februar kl. 09.00. Yderligere information kan findes her: https://cheffelo.com/press-releases/press/?slug=invitation-to-presentation-of-cheffelos-q4-and-year-end-report-2023.

Peter Bodor, Head of Corporate Communications, Cheffelo
peter.bodor@cheffelo.com

Cheffelo blev grundlagt i 2008 med den vision at gøre hverdagen nemmere ved at tilbyde et bredt udvalg af inspirerende måltider leveret direkte til kundernes hoveddør. I dag er gruppen Nordens største leverandør af måltidskasser og førende indenfor skandinavisk fødevareteknologi. Koncernen opererer i Sverige, Norge og Danmark under varemærkerne Linas Matkasse, Godtlevert, Adams Matkasse og RetNemt. I 2022 genererede Cheffelo  indtægter på i alt 1,1 milliarder SEK og leverede omtrent 17 millioner måltider til sine kunder. LMK Group er listet på Nasdaq First North Growth Market: CHEF.