LMK Group melder om flot overskud samt vækst i antallet af aktive kunder i 1. kvartal

LMK Group, ledende leverandør af måltidskasser i Norden og førende inden for skandinavisk fødevareteknologi, offentliggjorde i dag sit finansielle resultat for 1. kvartal af 2023. Året er startet godt med solid lønsomhed samt fortsat forbedring af bidragsmarginalen, som nåede 31,6%. Virksomheden har gjort store fremskridt, hvad angår dens strategiske "must-win"-kampe, der skal øge rentabiliteten og forbedre produktionseffektiviteten, ligesom den har opdateret sine teknologiplatforme, lanceret et succesfuldt partnerskab i Sverige og overtaget en dansk konkurrents kundeportefølje.

Der var en sekventiel vækst på 18,4% i antallet aktive kunder siden forrige kvartal, dog fortsatte nettoomsætningen med at falde, og i sammenligning med samme kvartal sidste år var den nede med 17,4%. Vinterferierne i Norden samt en større tilstrømning af nye kunder bidrog til et fald i ordrefrekvensen på 13,4%. Dette blev dog til dels opvejet af en stigning på 13,6% i den gennemsnitlige ordreværdi.

CEO Walker Kinman kommenterede: ”Over en bred kam møder vi alle forventningerne for årets start, og vores fantastiske team er fortsat fokuseret på at gennemføre vores ”must-win”-kampe for at stabilisere toplinjen og vækste på profitabel vis. Vi skiller os ud inden for både detail- og e-handel af fødevarer, idet vi demonstrerer en evne til at skabe overskud på leveringen af en service, der gør det nemmere at sætte velsmagende, hjemmelavet mad på middagsbordet. Vores fokus på operationel ekspertise og marginaldisciplin gør det muligt for os at tjene penge uden at gå på kompromis med kundeoplevelsen. Og det giver os styrke over for konkurrenterne i en tid, hvor kapital er meget dyr og interessenter er på jagt efter sunde finansielle resultater.”

1. kvartal 2023 (1. kvartal 2022)

• Nettoomsætningen faldt med 18,4% til 287,8 MSEK (352,9 MSEK i samme periode sidste år). Korrigeret for valutakursforskelle svarer det til et fald på 17,4%.
  • Bidragsmarginalen var 31,6% (24,4%)
  • EBITDA udgjorde 24,0 MSEK (-6,5). EBITDA-margin på 8,3% (-1,8%)
  • Justeret EBITDA udgjorde 24,0 (-4,1). Justeret EBITDA-margin på 8,3% (-1,2%)
  • Driftsresultatet (EBIT) var 12,1 MSEK (-19,7), en margin på 4,2% (-5,6%)