LMK Group rapporterer om justeret EBITDA-rentabilitet og forbedrede bidragsmarginaler i 4. kvartal

LMK Group, Nordens største leverandør af måltidskasser og førende indenfor skandinavisk fødevareteknologi, præsenterede i dag sit økonomiske resultat for 4. kvartal samt årsresultatet for 2022. Trods svære markedsbetingelser blev niveauet for bidragsmarginaler forbedret og overgik alle forventninger ved at lande på 29,7%. Samtidig svækkedes nettosalget fortsat i forhold til sidste år og var nede med 22% i kvartalet. Trods prisstigninger for at tage højde for inflationen var ordreraten stabil, og den gennemsnitlige ordreværdi steg med 14,3%.

I løbet af kvartalet blev den produktionelle effektivitet inden for driften øget, et partnerskab med WW ViktVäktarna (VægtVogterne) debuterede i Sverige, og man fik færdiggjort en række vigtige teknologiske opgraderinger for både hjemmesiderne og kundeplatformen.

CEO Walker Kinman kom med følgende udtalelse: "Jeg er særdeles stolt af den indsats, mine kollegaer har leveret i det seneste år i form af at navigere i et vældigt udfordrende e-handelsmiljø. Vi har fortsat med at udvikle både vores produkter og service, med et konstant fokus på kundeoplevelsen og den operationelle perfektion. Vores mål er profitabel vækst, mens prioriteten på kort sigt er at stabilisere indtægtsudviklingen, men vi forudser en fortsat markedsnedgang i første halvår af 2023. Vores disciplinerede tilgang til rentabilitet og vores klare og umiddelbare målsætninger gør, at vi forventer EBITDA-rentabilitet i 1. kvartal.

Fjerde kvartal 2022 (4. kvartal 2021)

• Nettoomsætningen faldt med 21,9% til 255,5 MSEK (327,0 MSEK i samme periode sidste år). Korrigeret for valutakursforskelle, der svarer til et fald på 24,6%.
  • Bidragsmarginal efter opfyldelsesomkostninger var 29,7% (26,7%).
  • EBITDA udgjorde -95,7 MSEK (28,0). EBITDA-margin på -37,5% (8,6%), inklusive en nedskrivningsreserve på 120 MSEK.
  • Justeret EBITDA udgjorde 24.3 MSEK (28,0), justeret EBITDA-margin på 9,5% (8,6%)
  • Driftsresultatet (EBIT) var -107,6 MSEK (15,7), en margin på -42,1% (4,8%).
  • En justeret EBIT på 12,4 MSEK (16,9) gav en margen på 4,9% (-5,2%).
  • Periodens nettoresultat efter skat blev et tab på -112,5 MSEK (14,5)
  • Indtjening pr. aktie SEK, før og efter udvanding, var -8,87 SEK (1,14)

Hele året 2022 (Hele året 2021)

• Nettoomsætningen faldt med 22,0% til 1081.4 MSEK (1387,3 MSEK). Korrigeret for valutakursforskelle, der svarer til et fald på 24,6%.
  • Bidragsmarginal efter opfyldelsesomkostninger var 25,1% (28,1%)
  • EBITDA udgjorde -99.5 MSEK (92,8). EBITDA-margin på -9,2% (6,7%), inklusive en nedskrivningsreserve på 120 MSEK.
  • Justeret EBITDA udgjorde 25,4 MSEK (105,7). med justeret EBITDA-margin på 2,3% (7,6%)
  • Driftsresultat (EBIT) lå på -149,3 MSEK (46,9), en margin på -13,8% (3,4%)
  • Det justerede driftsresultat (EBIT) på -24,5 MSEK (61,0) giver en margen på -2.3% (4,4%)
  • Periodens resultat efter skat blev -154,6 MSEK (17,4)
  • Indtjening pr. aktie SEK, før og efter udvanding, var -12,19 SEK (1,60)

Se venligst LMK Groups rapport for 4. kvartal samt årsrapporten vedhæftet her og på: https://lmkgroup.se/investors/financial-reports/

Præsentation af rapporten
I forbindelse med offentliggørelsen af kvartalsrapporten den 28. februar 2023 inviterer LMK Group investorer, analytikere og medier til telefonmøde og webcast.

Dato og tidspunkt
28. februar2022 kl. 09.00 CET. Find detaljer her: https://lmkgroup.se/press-releases/press/?slug=invitation-to-presentation-of-lmk-groups-q4-and-year-end-report-2022

LMK Group AB er forpligtet til at offentliggøre disse information i henhold til EU's markedsmisbrugsforordning. Oplysningerne blev indsendt til offentliggørelse gennem ovenstående kontaktpersoner den 28. februar 2023 kl. 07:45 CET.