• Rossen & Company/

Ageras får DKK 612 mio. til nye opkøb: “Dem, vi har øjne på, forstærker 100% vores vision og mål; at blive markedsleder og siden børsnoteres”

Dansk-stiftede Ageras slår alle forventninger ved at rejse EUR 82 mio. til nye opkøb i en overtegnet private placement-runde. Det sker med bl.a. den statslige norske pensionskasse Folketrygdfondet, amerikanske Lazard samt milliard-forvalteren Investcorp i spidsen oven på et 2023, hvor den danske fintech-komet er blevet profitabel.

Pressemeddelelse, Ageras A/S: Den danske fintech Ageras, der leverer regnskabssoftware til over 300.000 aktive europæiske mindre virksomheder, har gennemført sin sjette og hidtil største investeringsrunde, fremgår det af netop offentliggjorte data fra Erhvervsstyrelsen. Runden er en private placement på i alt EUR 82 mio. og er overtegnet med overvældende tilsagn fra både nye og eksisterende investorer for at øge Ageras’ opkøbsmuligheder i et attraktivt europæisk marked. Bl.a. har Investcorp sammen med de to stiftere o.a. eksisterende investorer stået for ca. 50% af runden i tillæg til nye navne som eks. den statslige norske pensionskasse Folketrygdfondet og den amerikanske forvalter Lazard, lyder det fra Ageras’ CEO, Rico Andersen, der bekræfter, at man allerede på nuværende tidspunkt er i forhandling med flere potentielle opkøbsemner:

“Vi ønsker at gøre det nemmere at være en mindre virksomhed i et administrativt og regulatorisk stadigt sværere landskab ved at tilbyde en fuldt integreret platform, hvor virksomhederne kan styre deres bank, regnskab og skat i ét og samme finansielle cockpit”, udtaler Rico Andersen.

“For at levere hurtigere på den vision er M&A en integreret del af vores strategi, hvor vi har købt teknologi og dermed ekspanderet vores produkt hurtigere, end hvis vi byggede alt fra bunden. Pt. ser vi en attraktiv pipeline af potentielle opkøb åbenbare sig, og dem, vi har øjne på, forstærker 100% vores vision og mål; at blive markedsleder og siden børsnoteres. Derfor har vi samlet et ‘dream team’ af investorer og fylder ‘krigskassen’ op netop nu”, fortsætter Rico Andersen, der beretter, at Ageras for første gang opnåede positivt EBITDA i 2023, hvor man tillige sluttede året med en rekordhøj ARR (Annual Recurring Revenue, red.) på EUR 41 mio. mod EUR 27 mio. 2022.

Har rejst knap EUR 200 mio.

Ageras blev stiftet i 2012 af den dengang blot 19-årige Rico Andersen og 20-årige Martin Hegelund som Ageras.com - en online markedsplads som matcher mindre virksomheder med revisorer og bogholdere - men er i dag vokset til en fintech-koncern med ca. 250 medarbejdere og et omfattende cloud-baseret software-produkt.

Med den seneste rekordstore investeringsrunde har Ageras rejst i alt knapt EUR 200 mio, og til trods for at virksomheden mod slutningen af 2023 meldte ud, at man ikke behøvede at rejse flere penge, så har markedsforholdene imidlertid gjort det gunstigt for den danske fintech at fortsætte opkøbsjagten; så man kan tilbyde endnu flere funktioner til den voksende kundebase i de fire kerne-markeder Danmark, Tyskland, Frankrig og Holland. Konkret er ambitionen at øge ARR til EUR 100 mio., hvorefter en børsnotering potentielt kan komme på tale - og blandt de nye investorer er der fuld tillid til, at begge vil kunne indfries inden for en kort årrække:

“Vi er fortsat imponerede over Ageras’ vækst og strategiske udvikling siden vores første investering i 2017. Derfor er vi glade for at kunne lede denne investeringsrunde, der muliggør værdiskabende opkøb det formål at udvide produktsortimentet og forøge Ageras’ markedsandel”, lyder det fra Gilbert Kamieniecky, Head of Private Equity Europe hos Investcorp.

-END-

Om Ageras · Ageras blev grundlagt i 2012 af serieiværksætterne Rico Andersen og Martin Hegelund, som tilsammen har over 25 års erfaring med at bygge internetvirksomheder. Ageras’ vision er at skabe succes for små virksomheder ved at forenkle deres administration. Ved at integrere sine løsninger i et enkelt "cockpit" til fakturering, regnskab, løn, bank og finansiering, gør man det muligt for virksomhedsejere at fokusere på at drive deres forretning. Ageras startede som online-markedspladsen Ageras.com, der matcher SMEs med revisorer, og har udvidet sig til en virksomhed med ca. 250 ansatte, der tilbyder et komplet økosystem af værktøjer og tjenester til SMEs. Virksomhedens investorer tæller bl.a. Investcorp, Rabo Frontier Ventures (Rabobank) og Lugard Road Capital (Luxor Capital) samt nu også Folketrygdfondet og Investering & Tryghed. For yderligere information, se www.ageras.com.

Følgende parter har deltaget i transaktionen:

Eksisterende investorer: Investcorp, Roosgruppen, Back in Black samt stifterne Rico Andersen Invest og Hegelund Equities

Nye investorer:  Folketrygdfondet, Lazard og Investering & Tryghed

Timeline · Sådan har Ageras udviklet sig de sidste 12 år:

2012: Ageras stiftes af Rico Andersen og Martin Hegelund.
2016: Ageras udnævnes til Børsen Gazelle som en af Danmarks hurtigst voksende virksomheder og vinder EY-prisen for Entrepreneur of the Year.
2017: Milliard-forvalteren Investcorp køber majoriteten af Ageras, som også vinder E-handelsprisen for Bedste B2B Virksomhed.
2019: Ageras køber regnskabsprogrammet Billy.
2020: Rabobank laver strategisk investering i Ageras, som opnår EUR 10 mio. i ARR samme år.
2021: Lugard Road Capital skyder DKK 450 mio. i Ageras, som siden køber faktureringssystemet Zervant og lønsystemet Salary.
2022: Canadiske CIBC skyder EUR 35 mio. i Ageras, som siden køber den tyske neo-bank Kontist.
2023: Ageras bliver for første gang profitabel i juli 2023.
2024: Ageras får tilført EUR 82 mio. i investering fra bl.a. stifterne, Investcorp, Folketrygdfondet, Lazard, Roosgruppen, Back in Black samt Investering & Tryghed.

Kontakt · For yderligere bedes kontakt henstillet til nic@rossen.com eller telefon +45 20729972.

- Ageras A/S, 30/4/24

Tags: