• Rossen & Company/

Ageras indgår en eksklusiv aftale med Societe Generale om at opkøbe franske Shine og dermed blive en førende udbyder af bank- og regnskabssoftware til mindre virksomheder i Europa

• Opkøbet vil være Ageras' største og mest betydningsfulde til dato
  • Shine vil tilføre en enestående og komplementerende produkt- og teknologi-ekspertise inden for bankvirksomhed, hvilket vil forstærke Ageras’ samlede produktpalette og gøre det muligt at servicere hele livscyklussen for mindre virksomheder; fra opstart over fakturering og regnskab til bank og betalinger
  • Med flere end 200.000 kunder i Frankrig kombineret vil Ageras være positioneret godt til at tilbyde landets 4,2 mio. mindre virksomheder en førende alt-i-én løsning
  • Shine vil igangsætte den i Frankrig gængse høringsproces med medarbejdernes repræsentanter, og transaktionen vil skulle godkendes af ACPR (det franske finanstilsyn)

Paris - Onsdag den 19. juni 2024 - Ageras, en førende leverandør af regnskabs-, bank- o.a. softwareløsninger til flere end 300.000 mindre europæiske virksomheder i Frankrig, Tyskland, Holland og Danmark, meddeler i dag, at man har indgået en eksklusiv aftale med den franske storbank Societe Generale om at opkøbe Shine, en førende fransk fintech virksomhed. Transaktionen er helt i tråd med Ageras' strategiske planer, der blev annonceret med gennemførelsen af en kapitalforhøjelse på EUR 82 millioner i april 2024, og vil være virksomhedens ottende - og største - opkøb til dato.

Styrkelse af Ageras' værditilbud og ledende position i Europa og Frankrig

Med opkøbet af Shine vil Ageras styrke sin position som en førende europæisk udbyder af bank- og regnskabssoftware til mindre virksomheder og udvide sit fodfæste i Frankrig; et marked hvor Ageras i forvejen har mere end 100.000 kunder.

Når transaktionen er gennemført, vil tilføjelsen af Shines bankprodukt gøre det muligt for Ageras at servicere hele livscyklussen for mindre franske virksomheder; fra virksomhedsopstart over fakturering og regnskab til bank og betalinger. Desuden vil Shines teknologiske ekspertise inden for bankvirksomhed styrke Ageras' bankaktiviteter i andre europæiske markeder.

Shine-transaktionen vil være et af to mulige store opkøb, som Ageras sigter efter at gennemføre; for at opbygge en pan-europæisk markedsleder inden for bank- og regnskabssoftware forud for en potentiel børsnotering i 2026. I 2023 rapporterede Ageras en omsætning på EUR 31,7 millioner, hvilket var en stigning på 53% i forhold til året før og markerede det første år med overskud.

"Dette vil være vores største og mest betydningsfulde opkøb til dato og bringe os tættere på at nå vores ambition om at opbygge det ultimative finansielle knudepunkt for mindre virksomheder i hele Europa. Når det er gennemført, vil Shines fremragende bankprodukt i kombination med vores brede palette af bank-, regnskabssoftware gøre os i stand til at levere et komplet udbud af forretningskritiske finansielle løsninger i Frankrig, der afspejler vores succes på andre kernemarkeder. Vi er dybt imponerede over, hvad Shine-teamet har opbygget, og vi ser frem til at byde dem velkommen - og sammen opbygge den førende finansielle aktør for mindre virksomheder i Frankrig og Europa”, udtaler Rico Andersen, adm. dir. i Ageras, som han grundlagde med Martin Hegelund i 2012.

Shine: En førende fintech for mindre virksomheder i Frankrig

Shine blev grundlagt i 2017 for at gøre livet lettere for selvstændige og mindre virksomheder og blev hurtigt førende i Frankrig, hvor Societe Generale blev majoritetsaktionær i 2020.

Shine er meget mere end virksomhedskonti og tilbyder også en "co-pilot"-løsning, der giver mindre virksomheder en komplet daglig bankservice med tilstødende funktioner som f.eks. fakturering, betaling og selskabsdannelse. Shine betjener flere end 100.000 kunder og er blevet anerkendt for sin fantastiske kundesupport ved at blive kåret til "Bedste virksomhedssbank" af ESCDA i 2024. Virksomheden er reguleret som betalingsinstitut af Autorité de contrôle prudentiel et de résolution (ACPR), som er det franske finanstilsyn.

"Jeg er stolt af det, Shine-teamet har opbygget i løbet af de seneste år, og jeg vil gerne takke Societe Generale for tilliden og deres solide støtte til virksomheden, ledelsen og vores medarbejdere. Shine tilbyder et overlegent bankprodukt for virksomheder med gennemsigtige priser, en fantastisk brugeroplevelse og support i topkvalitet, som vores kunder elsker, hvilket giver en stærk markedsposition. Fakturering, regnskab og daglige bankforretninger bliver mere og mere forbundne, og under Ageras-paraplyen vil vi kunne tilbyde et topmoderne og omfattende værditilbud, der forenkler hverdagen for mindre virksomheder i Europa. Vi glæder os til at begynde dette nye kapitel og tage vores forretning til det næste niveau", udtaler Shines CEO Jean-Baptiste Sciandra.

Antallet af små virksomheder i Frankrig er fordoblet på 10 år

SMV-markedet i Frankrig er i vækst. Landet har ca. 4,2 millioner SMV'er, som udgør 99,9 % af alle virksomheder, og mens antallet steg med 7,7 % mellem 2020 og 2022, blev det omtrent fordoblet fra 2012 til 2022.

"Ageras blev grundlagt med en vision om at gøre det muligt for mindre virksomheder at få succes ved at give dem mulighed for at drive deres virksomhed og ideelt set bruge nul minutter på administration. De fleste virksomhedsejere kæmper med at få overblik over deres virksomhed, styre deres cash flow og forskellige rapporteringskrav. Opkøbet af Shine vil give os mulighed for at levere et best-in-class produkt til mindre franske virksomheder", tilføjer Rico Andersen, som selv startede sin første virksomhed sammen med medstifteren Martin Hegelund som 17-årig.

Ageras har siden 2017 haft Investcorp i ejerkredsen i tillæg til aktionærer som bl.a. Lugard Road Capital (Luxor Capital), Rabobank, Lazard, Tryghedsfondet, Back in Black og CIBC.

Ageras vil overtage alle de aktiviteter, der drives af Shine, samt alle medarbejdere i selskabet.

Transaktionen vil være underlagt gældende sociale procedurer samt sædvanlige betingelser og godkendelse af de relevante finansielle myndigheder og styrelser.

Transaktionen forventes afsluttet i første halvdel af 2025.

Om Ageras:

Ageras blev grundlagt i 2012 af serieiværksætterne Rico Andersen og Martin Hegelund, som tilsammen har over 25 års erfaring med at bygge internetvirksomheder. Ageras’ vision er at skabe succes for små virksomheder ved at forenkle deres administration. Ved at integrere sine løsninger i et enkelt cockpit til fakturering, regnskab, løn, bank og finansiering, gør man det muligt for virksomhedsejere at fokusere på at drive deres forretning. Virksomhedens investorer tæller bl.a. Investcorp, Rabo Frontier Ventures (Rabobank), Lugard Road Capital (Luxor Capital), Folketrygdfondet og Lazard. For yderligere information, se www.ageras.com.

Press contacts:

Ageras