• Rossen & Company/

Nye løntal blandt små virksomheder kan pege mod løn-pris-spiral: “Vi håber på, at det ikke bliver ‘SVM’ men derimod en SMV-regering”

En stikprøve foretaget blandt 2.245 lønmodtagere i 575 små virksomheder tilsluttet lønsystemet Salary viser høje lønstigninger på knap 5% i november sammenlignet med november sidste år. Sammenholdt med den rekordhøje inflation kan en prisspiral ift. lønningerne være forestående og risikere at ramme særligt de mindste virksomheder, hvorfor hjælp til SMVer bør blive en politisk prioritet for den nye SVM-regering, der i højere grad bør markere sig som “SMV-regering”, lyder det fra folkene bag stikprøven.

Pressemeddelelse, Salary.dk ApS: Inflationen har i disse tider ramt det højeste niveau i 40 år, viser tal fra Danmarks Statistik. Og nu viser det sig, at lønstigningerne også er fortsat og især blandt ansatte i de helt små virksomheder. Det viser en ny stikprøveundersøgelse foretaget af lønsystemet Salary, del af Ageras Group, der er blandt Europas førende udbydere af regnskabs-software til små og mellemstore virksomheder (“SMVer”). Her er følger man tæt med i udviklingen i reallønnen blandt de mere end 10.000 små- og mellemstore danske virksomheder, som man kører løn for. Således viser de nyeste Salary-tal, der er indhentet blandt 2.245 lønmodtagere fordelt på 575 små danske virksomheder med mellem 2-15 ansatte, en lønstigning på knap 5% (nøjagtigt: 4,85%) i november 2022 sammenlignet med samme måned sidste år. Helt præcist er der tale om en stigning fra DKK31.618 i november 2021 til DKK 33.152 i november 2022 i den gennemsnitlige bruttomånedsløn blandt ansatte i virksomheder med mellem 2-15 ansatte tilsluttet Salary-lønsystemet, der brutto altså får gennemsnitligt knap halvandet tusinde kroner (nøjagtigt: DKK1.474) mere med i lønposen til årets julegaver.

Og selvom det isoleret er godt nyt for ansatte i de mindste virksomheder, så giver stikprøven anledning til opmærksomhed hos Salary, der står bag undersøgelsen, og som har mange små virksomheder blandt brugerne af lønsystemet. Her frygter man, at de høje lønstigninger bliver lagt oven på priserne, som så igen kræver endnu højere lønninger. En såkaldt “løn-pris-spiral”, der kan ramme små virksomheder hårdt - og i særdeleshed når man kigger på mindre lokalsamfund, lyder det fra Salarys CEO Brian Brorsbøl:

“Mange små virksomheder er hårdt presset på deres marginer for tiden, da de er blevet ramt at tre kriser i rap: Coronakrisen, forsyningskrisen og nu energikrisen. Og frygten er, at de lønstigninger, som Salary har fremvist, kan blive startskuddet for en såkaldt løn-pris-spiral og et inflations-præget miljø, som det kendes fra slut 70erne og start 80erne. Det er fundamentalt usundt for økonomien i Danmark og særligt for SMVerne, som er langt mere sårbare end store virksomheder, da mange her ikke nødvendigvis er godt polstret til at klare sig igennem vinteren”, lyder det fra Brian Brorsbøl.

Direktør: “En bittersød konstatering”

Hos lønsystemet Salarys ejere Ageras, der har flere end 1.000.000 SMV-brugere af sine forskellige regnskabsløsninger i bl.a. Danmark, Holland, Frankrig og Tyskland, har man de seneste par måneder for første gang taget initiativ til at overvåge udviklingen af de samlede lønninger og har kunnet konstateret, at lønstigningerne i SMV-segmentet følger godt med den høje inflation. Og ifølge medstifter af Ageras, Martin Hegelund, kan man grundet sin store berøringsflade med SMVer sagtens genkende udfordringerne:

“Med tusindvis af kunder i SMV-segmentet kan vi jo godt genkende de problematikker, stikprøven peger i retning af. Der er kamp om dygtige medarbejdere, samtidig med at de oplever, at hverdagen bliver dyrere. Det resulterer i at lønningerne må følge med, men det er jo en bittersød konstatering for mange derude, da de ved, at det bidrager til inflationen og i sidste ende kan ramme som en boomerang der i værste tilfælde resulterer i konkurser grundet lavere efterspørgsel og højere omkostninger”, udtaler medstifter af Ageras og CMO, Martin Hegelund.

SVM skal være en SMV-regering

Med truslen om en løn-pris-spiral er SMV-segmentet derfor nødt til at blive en prioritet for den nye SVM-regering, der bør tage symbolsk karakter af en “SMV-regering”, lyder det i tillæg fra Salarys CEO Brian Brorsbøl, der også påpeger, at de små virksomheder er livsnerven for mange danske familiers økonomi:

Det bør være en prioritet for politikerne at se på, hvordan små og mellemstore virksomheder kan hjælpes igennem vinteren. 38% af alle fuldtidsansatte i Danmark er beskæftiget i en SMV, og en løn-pris-spiral i det her segment vil derfor få vidtrækkende konsekvenser for økonomien og ledigheden i hele Danmark. De her virksomheder er livsnerven for rigtig mange familier, hvor forsørgerne ikke er ansat i det offentlige eller store virksomheder, som nemmere kan håndtere en prisspiral, da de ikke på samme måde er tvunget til med det samme at give de højere omkostninger videre til forbrugerne. Vi håber således på, at det ikke bliver ‘SVM’ men derimod en SMV-regering”, slutter Brian Brorsbøl.

Kontakt · For yderligere information bedes kontakt henstillet Brian Brorsbøl på brian@salary.dk eller telefon 29 43 14 23.

Data overblik, Salary stikprøve*, Nov 21/22
Måned Antal ansatte Totale lønninger Lønninger/ansatte Udvikling i %
2022-11-01 00:00:00.000000 2.245 74.426.595,00 kr. 33.152,16 kr. 104,85 %
2021-11-01 00:00:00.000000 2.430 76.832.526,00 kr. 31.618,32 kr.

*) Stikprøven er foretaget på et repræsentativt udsnit af Salary’s kunder.

- Salary.dk ApS, 19/12/22