Danske ingeniørstuderende på rekordjagt

Når mere end 3.000 studerende fra Europa og Afrika igen til maj samles til øko-race i Rotterdam, er det med et for øje: Nye rekorder udi brændstoføkonomisk kørsel. Traditionen tro er de danske deltagere klar til intens rekordjagt i 2015 udgaven af Shell Eco-marathon.

Den 21-24. maj lægger Rotterdam asfalt til, når selvbyggede brint-, el-, solcelle- og ætanolbiler dyster om at køre længst muligt på mindst muligt energi. Det sker, når en af verdens største konkurrencer for fremtidens ingeniører, Shell Eco-marathon, på 30. år bliver afholdt i Europa. Igen i år er det med stærke danske bud på nye verdensrekorder i at køre ekstremt langt på literen.

Fra Danmark deltager DTU igen i år i klassen for små bybiler med forbrændingsmotor. Her satser holdet fra det tekniske universitet i Lyngby på at runde 700 km/l i bil med en - dog voldsomt forbedret -plæneklippermotor. Også Aalborg Universitet vil være på plads i Rotterdam. Her stiller holdet op med en stærkt optimeret udgave af deres 3D-printede, brintdrevne bybil, som omregnet kørte 575 km på en liter benzin i 2014-udgaven af løbet.

”Årets udgave af Shell Eco-marathon ser ud til at blive lige så spændende som altid. Igen i år har vi stærke danske bud på vinderbiler fra to danske universiteter. Her knokler de kommende tekniske ingeniører netop nu på at optimere alt fra motorer til aerodynamiske designs og forbrændingssystemer. I mere end et årti har de danske deltagere bevist, at de er blandt den absolutte elite i Europa, når det kommer til innovation, teamarbejde og evnen til at levere under ekstremt pres,” siger Regitze Reeh, kommunikationsdirektør i Dansk Shell.

Shell Eco-marathon har i 30 år stillet studerende fra universiteter og tekniske skoler i hele Europa over for en kompleks udfordring: Byg en energieffektiv bil, kom til Shell Eco-marathon og kør så langt som muligt på det, der svarer til energimængden i en liter benzin.

For fjerde år er Rotterdams gader scene for en opvisning udi energieffektivitet, innovativ ingeniørkunst og fremtidens bilteknologi. I alt konkurrerer 230 hold fra Europa og Afrika i to kategorier: Den futuristiske Prototype-kategori for raketlignende køretøjer og kategorien for små bybiler, kaldet UrbanConcept.

Om Shell Eco-marathon

Ved Shell Eco-marathon i Europa dyster fremtidens ingeniører og forskere i alderen 16-25 år. Hvert hold stiller med deres egenudviklede benzin-, diesel-, brint-, el-, solcelle-, gas- eller ætanol-bil. Opgaven er at køre længst muligt på det, som svarer til 1 kWh eller en liter benzin.

De bedste protype brintbiler klarer omregnet over 9.500 km/liter, mens DTU har rekorden blandt forbrændingsmotorer med 612,29 km/liter. I 2015 kan deltagerne vælge en ny type brændstof, CNG. CNG eller komprimeret naturgas er et ’low-carbon’ brændstof, der kan bruges som alternativ til benzin og diesel.

Se mere på: www.shell.com/semeurope

Følg Shell Eco-marathon på Facebook el. Twitter

Se resultater fra 2014: www.shell.com/global/environment-society/ecomarathon/events/europe/2014-highlights/winners-and-awards.html

Abonnér på nyheder fra Shell på www.mynewsdesk.com/dk/shell

Regitze Reeh, kommunikationsdirektør i Shell, mobil 2220 6013, e-mail regitze.reeh@shell.com

OM SHELL

Shell beskæftiger cirka 450 medarbejdere i Danmark fordelt på hovedkontoret i Ørestad og raffinaderiet i Fredericia. Hertil kommer godt 2.500 ansatte på Shells servicestationer.

Shells raffinaderi i Fredericia er et af to raffinaderier i Danmark. Her omdannes råolien fra Shells aktiviteter i den danske del af Nordsøen til flydende gas, jetbrændstof, benzin, diesel, petroleum og fyringsolie.

Der er 306 Shell servicestationer i Danmark. Heraf 63 Shell/7-Eleven, 111 selskabsejede, 70 ubemandede Shell Express stationer og 62 forhandlerejede stationer under navne som Shell eller Select. Dertil kommer 14 CRT-anlæg til lastbiler, busser og anden tung transport. Shell tilbyder en bred vifte af brændstoffer - fra 99 oktan Shell V-Power over Shell FuelSave Blyfri 95, Shell 92 oktan til Shell FuelSave Diesel.

På verdensplan beskæftiger Shell cirka 87.000 medarbejdere i 70 lande. Her er selskabet involveret i bl.a. olie- og gasudvinding, produktion og salg af benzin og diesel samt udvikling af biobrændsel og flydende naturgas. I alt har Shell 44.000 servicestationer i verden og producerer hver dag 3,3 mio. tønder olie og gas. Læs mere på www.shell.com.