Engrosgigant i kamp mod madspild

Danmarks største Cash & Carry grossist, Dagrofa S-Engros, går aktivt ind i kampen mod madspild. I samarbejde med fødevareBanken vil engrosfirmaet nu lade deres friske overskudsvarer komme blandt andet hjemløse, kriseramte børn og andre socialt udsatte til gavn.

Hver dag henter fødevareBankens frivillige chauffører butikkernes friske overskudsfødevarer, som de ikke kan nå at sælge. Varer der tidligere blev smidt direkte i containeren. Chaufførerne kører så ud med maden til de socialt udsatte. På den måde står Dagrofa S-Engros og fødevareBanken sammen om at bekæmpe madspild og sikre bedre mad til trængte danskere.

Vi skal tage ansvar

Dagrofa S-Engros er utrolig glad for samarbejdet med fødevareBanken og har indtil videre doneret mere end 6 tons mad til organisationen, svarende til 13.000 måltider. ’’Vi skal som virksomhed tage ansvar i kampen om at nedbringe madspild. Det er godt at vide, at de fødevarer, som vi alligevel skulle smide ud, kommer andre til gode. Det giver en vigtig værdi for vores medarbejdere at vide, at de er med til at hjælpe, dem, der har det svært i samfundet’’, fortæller Peter Ryhmer, kædedirektør i Dagrofa S-Engros.

Vigtigt med stærke partnere

I fødevareBanken er man meget glad for at samarbejde med stærke fødevarepartnere som Dagrofa S-Engros. Som engrosvirksomhed er butikkernes sortiment og volumen af fødevarer væsentligt større end i et almindeligt supermarked. ’’Dagrofa S-Engros er en tung spiller blandt vores fødevarepartnere. Deres udbud af fødevarer er varieret, spændende og stort, især inden for pålægsprodukter og kød. Produkter som vi ved, der er rigtig stor efterspørgsel på blandt de sociale organisationer’’, siger Karen Inger Thorsen, direktør i fødevareBanken.

Bidrag til socialt samvær og madglæde
Samarbejdet med fødevareBanken betyder ikke kun, at man undgår at smide maden ud. Det betyder også, at de mange væresteder og krisecentre får nogle helt andre madoplevelser og kommer i nærheden af råvarer, som man ikke ellers ville købe. Samtidig er det også med til at skabe fællesskab i mange af de sociale organisationer, fordi der er nogle spændende råvarer at lave mad af, og madlavningen bliver noget man samles om.

Bredt samarbejde med Dagrofa koncernen
I dag er fire af engroskædens 30 butikker med til at reducere madspild gennem samarbejdet med fødevareBanken. Planen er at implementere det i hele kæden. De næste Dagrofa S-Engros butikker, som kobles på projektet, er de midtjyske – Dagrofa S-Engros i Århus er netop kommet i gang.

I dag samarbejder fødevareBanken også med andre selskaber i Dagrofa-koncernen, herunder SuperBest, dagligvaregrossisten SuperGros og FoodService Danmarks selskaber HKI OST og Catering Engros.

For yderligere information kontakt: Kædedirektør i Dagrofa S-Engros, Peter Ryhmer

tlf.: 20 22 20 60

Om Dagrofa S-Engros
Dagrofa S-Engros er Danmarks største Cash & Carry grossist med 30 engrosbutikker centralt placeret over hele landet.  Cash & Carry betyder, at kunderne selv finder varerne i butikken og betaler kontant ved kassen. Dagrofa S-Engros har 530 medarbejdere og en årlig omsætning på ca. 2,6 mia. kr. Dagrofa S-Engros er 100% ejet af Dagrofa koncernen, der har en årlig omsætning på ca. 19 mia. kr. og godt 7.000 ansatte. Læs mere på www.s-engros.dk.