KIWI fjerner moms på frugt og grønt

Discountkæden KIWI fjerner som den første dagligvarekæde herhjemme moms på frugt og grønt – også det økologiske. Dermed lytter kæden til de 85 procent af danskerne, der mener, at momsen bør fjernes fra frugt og grønt.

Discountkæden KIWI fjerner nu momsen på alt frugt og grønt i sine 104 butikker i Danmark. Det sker fra og med uge 36. Dermed gør kæden, som den første dagligvarebutik herhjemme, ord til handling når det kommer til gøre udvalgte, sunde varer billigere. For forbrugerne betyder KIWIs initiativ, at prisen på alt konventionel og økologisk frugt og grønt i KIWI falder med 20 procent.

Der er rigtig mange danskere, som gerne vil leve sundere, men også mange der mener, at det er for dyrt at leve sundt i Danmark. Det har vi lyttet til og fjerner nu momsen på alt frugt og grønt. Dermed får flere danskere bedre råd til at købe sundt,” siger Carsten Hansen, kædedirektør i KIWI.

KIWIs farvel til moms på frugt og grønt kommer i forbindelse med discountkædens lancering af kampagnen ”Alle skal have råd til sundhed”, som skydes i gang i uge 36.

Prisnedsættelsen gælder for alle kunder, der har kædens loyalitetskort, KIWIkort. Sådan et har godt 325.000 danskere i dag i pungen eller på KIWIs smartphone app. Kortet udleveres gratis ved kassen til alle, der er interesseret i at spare momsen på salaten, agurken eller bananerne.

KIWI har i forvejen succes med at skrue på momsen på sit store økologiske sortiment, som kunderne gennem flere år har kunnet købe med 10% rabat.

Dyrt at være sund

En ny forbrugerundersøgelse blandt 1.254 almindelige danskere, som bureauet IUM har gennemført på vegne af KIWI, viser tydeligt, at sommerens debat om reduceret moms på sunde fødevarer nyder stor bevågenhed i befolkningen.

Således svarer 85 procent i undersøgelsen, at momsen burde fjernes fra frugt og grønt. 80 procent mener, at Staten bør gøre mere for at sikre billigere fødevarer. Samtidig svarer 3 ud af 4, at det er dyrt at leve sundt i Danmark, mens 62 procent ville spise mere frugt og grønt, hvis det var billigere.

”Vi kan se en klar forbrugerinteresse i sundhed og i markant lavere priser på sunde fødevarer. Derfor mener vi, at det er tid til at imødekomme kunderne og gøre noget aktivt,” siger Carsten Hansen.

Kontakt, Kædedirektør i KIWI Danmark A/S, Carsten Hansen, M: 2541 2650

Om KIWI

KIWI er danskernes nye, lokale discountbutik. I dag findes 104 KIWI-butikker i Danmark. De første butikker åbnede i 2008 i Jylland og på Fyn. Virksomheden er ejet af Dagrofa og beskæftiger ca. 2.200 medarbejdere i Danmark. KIWI tilbyder discountsektorens største udvalg af varer i fast sortiment - alle til discountpris. Som et særligt tilbud i discountmarkedet har KIWI et fordelsprogram med KIWIkort. Læs mere på www.kiwi.dk.

Hurtige fakta

Tweet dette
Prisen på alt konventionel og økologisk frugt og grønt i KIWI falder med 20 procent.
Tweet dette