Shell lancerer nyt våben mod kortmisbrug

Med realtidsovervågning af alle transaktioner på euroShell Card indfører Shell et nyt, effektivt våben i kampen mod kortmisbrug for danske vognmænd og deres chauffører.

Hver dag oplever danske vognmænd, transportører og flådeejere, at chaufførernes brændstofkort bliver stjålet eller på anden måde misbrugt rundt om i Europa. For at komme kortsvindel og –misbrug i forkøbet indfører Shell nu som den første på markedet realtidsovervågning af alle transaktioner foretaget med euroShell Card.

Nyheden betyder, at reaktionstiden i Shells globale anti-fraud system, der overvåger alle transaktioner med Shells brændstofkort, nedsættes fra timer til få sekunder. Dermed opfanges usædvanligt forbrug i samme øjeblik et dieselindkøb afsluttes, og systemet slår alarm, hvis virksomhedens politikker for kortbrug bliver overtrådt. F.eks., hvis der tankes to gange inden for kort tid. Eller, der bliver tanket usædvanligt mange eller få liter diesel.

”Tid er den afgørende faktor, når det handler om at forebygge og begrænse tab ved kortmisbrug. Derfor er hele systemet under vores kortløsning bygget op omkring hurtig reaktionstid. I den sammenhæng er realtidsovervågningen et kvantespring i kampen mod kortmisbrug og sikkerheden for transportørerne. Vi kan nu opfange og rapportere mistænkelige handlinger til kunderne på få minutter. Det er unikt i markedet,” forklarer Line Edlefsen, marketing manager i Shell.

Godt nyt for Norden

Særligt i Danmark og resten af Norden betyder nyheden om realtidsovervågning af Shells brændstofkort, at jagten på svindlere og kortmisbrug intensiveres.

”I Norden slår vores nye våben igennem med fuld kraft, da alle vores servicestationer er online. Dermed kan vi scanne transaktioner i realtid og reagere hurtigt, hvis noget ser mistænkeligt ud, eller vi får en alarm i systemet. Det giver ekstra sikkerhed for erhvervskunder med euroShell Card,” siger Line Edlefsen.

Bag Shells globale kortløsning sidder selskabets særlige fraud team. Her jagter man mistænkelige transaktioner på de ca. fire millioner erhvervskort Shell i dag har udstedt. Alene i Norden bliver ca. 30.000 brændstofindkøb dagligt tjekket.

Læs mere på www.shell.dk/products-services/solutions-for-businesses/shell-fuel-card-for-businesses.html

Abonnér på nyheder fra Shell på www.mynewsdesk.com/dk/shell

Kontakt venligst, Line Edlefsen, marketing manager i Dansk Shell, Mobil: 4057 1594, E-mail: line.edlefsen@shell.com

Om Dansk Shell

Shell beskæftiger cirka 450 medarbejdere i Danmark fordelt på hovedkontoret i Ørestad og raffinaderiet i Fredericia. Hertil kommer godt 2.500 ansatte på Shells servicestationer.

Shells raffinaderi i Fredericia er et af to raffinaderier i Danmark. Her omdannes råolien fra Shells aktiviteter i den danske del af Nordsøen til flydende gas, jetbrændstof, benzin, diesel, petroleum og fyringsolie.

Der er 306 Shell servicestationer i Danmark. Heraf 63 Shell/7-Eleven, 114 selskabsejede, 69 ubemandede Shell Express stationer og 60 forhandlerejede stationer under navne som Shell eller Select. Dertil kommer 14 CRT-anlæg til lastbiler, busser og anden tung transport. Shell tilbyder en bred vifte af brændstoffer - fra 99 oktan Shell V-Power over Shell FuelSave Blyfri 95, Shell 92 oktan til Shell FuelSave Diesel.

På verdensplan beskæftiger Shell cirka 87.000 medarbejdere i 70 lande. Her er selskabet involveret i bl.a. olie- og gasudvinding, produktion og salg af benzin og diesel samt udvikling af biobrændsel og flydende naturgas. I alt har Shell 44.000 servicestationer i verden og producerer hver dag 3,3 mio. tønder olie og gas. Læs mere på www.shell.com.