Den første mobiltelefon med TFT-farveskærm giver en ny billedoplevelse

Aerodynamik, fuglekvidder i røret og farvestrålende skærmfisk: Den første mobiltelefon med TFT-farveskærm giver en ny billedoplevelse Med sit aerodynamiske design er Samsungs nye mobiltelefon kendetegnet af bløde former og afrundede hjørner. Sammen med de nye flerstemmige ringesignaler giver telefonen således et karakteristisk indtryk - hvad med naturlig fuglekvidder som ringesignal? Samsung SGH-T100 er den første GSM-telefon med TFT-skærm. Billedgengivelsen er dermed betydelig bedre end med de nuværende skærme. Eksperter vurderer, at billedskærmens kvalitet bliver mere og mere vigtig, efterhånden som markedet for billeder og video i mobiltelefonen bliver større. SGH-T100 er den første mobiltelefon med farveskærm, som lanceres af Samsung i Norden. Den nye TFT-skærm giver et betydeligt bedre billede med højere kontrast og tydeligere farvegengivelse, selv ved svære lysforhold. Skærmen er på hele 1,8 tommer med 128 x 160 pixels og viser 4.096 farver. Samsung har udstyret SGH-T100 med det sidst nye inden for billedskærmsteknologi, hvor virksomheden i dag er førende på verdensplan. I dag har de fleste mobiltelefoner en almindelig LCD-skærm. Telefonen er en såkaldt "folder type", dvs. en sammenklappelig telefon. Det futuristiske, aerodynamiske design hos SGH-T100 giver ikke alene et originalt udseende. Det ergonomisk bøjede format gør samtidig telefonen lille og smidig. Den ligger således utrolig godt i hånden i sammenligning med mange andre modeller på markedet. Når SGH-T100 åbnes, fremkommer en meget stor farveskærm og store taster. De runde former ses også i menutasternes indramning. SGH-T100 har to skærme. Sammenklappet viser den udvendige safirblå skærm, hvem der ringer, uden at det er nødvendigt at åbne telefonen, og samtidig vises tid, dato, batteriniveau og modtagelse. Desuden er der ikke brug for tastelås. Fuglekvidder som ringesignal og personligt baggrundsfoto Brugeren kan skabe sin egen favoritbaggrund ved hjælp af egne billedfiler eller fotos fra computeren. På den medfølgende cd findes 200 farvebilleder. Er det en fugl, der kvidrer? Nej, det er SGH-T100'en, der ringer. Det er den nye type ringesignaler med en blød og naturlig lyd. De enstemmige og monotone ringesignalers æra er forbi. De flerstemmige ringesignaler - med lyd i 16 kanaler - forvandler nu mobiltelefonen til et pompøst orkester eller en smuk fuglekvidder. Flere ringesignaler kan downloades fra den medfølgende cd eller fra Internettet. Den avancerede stemmestyring giver ikke alene brugeren mulighed for at sige til telefonen, hvem der skal ringes op. Stemmen kan også styre 19 funktioner i telefonen. Telefonen har samtidig digital hukommelse. Tryk på tasten og foretag din indspilning. Der medfølger tre spil med polyfonisk baggrundslyd. Telefonen er udstyret med vibrator og understøtter T9, en intelligent SMS-funktion, som foreslår ord under indtastningen. Med et tryk på wap-tasten foretages direkte opkobling til Internettet. Samsung SGH-T100 er i handlen fra juni. Vejledende pris, inkl. moms: DKK 4.500. For spørgsmål og yderligere information kontaktes Samsung Electronics Nordic AB: www.newsonline.se/samsung Jan Tjulander, e-mail: j.tjulander, mobil: +46-703-72 66 34, tel dir. +46-8-590 966 34 For billeder og teknisk information: www.samsung.se klik på "bildarkiv" - "produktkategori" - bilder+gå -vælg "produkt" Er du interesseret i at modtage løbende presseinformation fra Samsung? Send en mail til samsung@munzalenius.se Samsung Electronics Co Ltd, Korea, er en af verdens førende virksomheder inden for elektronik med 64.000 medarbejdere i ca. 50 lande. Omsætningen lå i 2001 på ca. USD 25 milliarder. I 2001 lå omsætningen for Samsung Electronics Nordic AB på ca. SEK 2 milliarder. Virksomheden har været aktiv i Norden siden 1992 og har i dag ca. 40 medarbejdere. Produktsortimentet består af monitorer, harddiske, CD-ROM, CD-R, DVD, TV, video, videokameraer, trådløse telefoner, GSM-telefoner, audio, mikrobølgeovne, køleskabe, vaskemaskiner, MP3-afspillere og kasseapparater. ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/31/20020531BIT00660/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/31/20020531BIT00660/wkr0002.pdf