Danske virksomheder taber kreditværdighed

Den globale nedbremsning af økonomien har i den grad ramt dansk erhvervsliv. Virksomhedernes kreditværdighed rasler ned, viser nye tal fra Soliditet.

“Faldet i de danske selskabers kreditværdighed er ikke til at tage fejl af. Tusindvis af virksomheder er nu så hårdt ramt, at vi har været nødt til at sænke deres rating,” siger Business Unit Manager Claus Allerup fra Soliditet, der kreditvurderer danske virksomheder. Soliditet har den sidste weekend i oktober taget temperaturen på erhvervslivet helbredstilstand og resultatet er langtfra opmuntrende.

I 2008 opnåede 10.051 selskaber den eftertragtede AAA-rating og det er omkring tusind virksomheder færre end i 2007. AAA-ratingen er den ypperste kreditvurdering en virksomhed kan få og sender et signal til kunder og leverandører om en økonomisk stærk virksomhed.

Foruden et fald i AAA-ratingen er der også sket et markant fald i den næstbedste kreditrating, AA. Omkring 44.000 danske selskaber har fået en AA-rating mod 55.000 sidste år. Faldet er sket mens antallet af registrerede selskaber i samme periode er steget fra 160.000 i 2007 til 216.000 i 2008.

“Hvis hovedselskabet i en koncern ikke er velkonsolideret i disse tider, vil det have svært ved at hjælpe datterselskaberne. De vil derfor alle få dårligere ratings, da det påvirker deres kreditværdighed,” fortæller Claus Allerup om en af årsagerne til faldet af virksomheder med høj kreditværdighed. Soliditet baserer sine oplysninger på alt fra økonomiske nøgletal og komplicerede retroanalyser over årsagen til virksomheders konkurser til branchetal og ejerforhold. Hver gang der er en ændring i parametrene, der ligger til grund for ratingen, bliver den beregnet på ny.

Kreditrating prædikerer risikoen for konkurs inden for de kommende 12 måneder. Dermed er det nok så kritisk for en leverandør at holde sig orienteret om sine kunders økonomiske situation.

“Vi oplever en langt større interesse for kreditvurdering end der har været før. Der er flere, der har prøvet at tabe penge og derfor flere, der søger oplysninger om deres kunders rating for at beskytte sig,” siger Claus Allerup.

Den positive side af kreditratingen har sælgerne for længst fundet. De finder de virksomheder frem, der har den bedste rating og koncentrerer kræfterne om dem.

“Når en virksomhed fx vokser med 10-15% fortæller det eksempelvis sælgerne i en it-virksomhed, at det kan være en kunde, der har behov for udvidede serverløsninger,” siger Claus Allerup.

Soliditet forventer ikke overraskende, at antallet af AAA- og AA-kreditratede virksomheder vil falde yderligere i 2009.